קניית המטבע הראשון

איך קונים את המטבע הראשון שלי?

מטבעות קריפטו ניתן לקנות הן מאנשים פרטיים והן מברוקר השקעות ומזירות המסחר השונות. גם השמירה על המטבעות יכולה להיעשות בארנק דיגיטלי משלכם או בחשבון משמורת אצל גוף השקעות. במידה ואתם קונים את המטבע הראשון לשם שמירה בארנק דיגיטלי יהיה עליכם ליצור מפתח שיישמר אצלכם בלבד והוא שיאפשר לכם את הגישה לתכולת הארנק. על כניסה ראשונית לתחום הקריפטו במאמר זה.

על מטבעות דיגיטליים

כיום קיימים מטבעות דיגיטליים רבים אך עיקר הסחר ומרבית הנכנסים לתחום מתעניינים לרוב בביטקוין שהוא המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון שנוצר בעולם. המשמעות של הגדרת המטבע כדיגיטלי הוא שאין באמת למטבע קיום פיזי בתור שטרות או מטבעות ממתכות והוא קיים על גבי המחשבים בלבד ומאוחסן בארנקים שהם כתובות דיגיטליות מבוזרות ברחבי האינטרנט. 

ללא שליטה מלמעלה

חשוב להבין שבניגוד למטבעות מדינתיים בהם יש בנק מרכזי ומדינה או איחוד של מדינות כמו במקרה של האיחוד האירופי, לביטקוין ודומיו אין אף גוף שעומד מאחוריהם. כלומר לא ניתן לשלוט בהחלטה מלמעלה בסחר בהם והמטבעות אינם כפופים לבנקים מרכזיים ומדינות. 

הן ההפצה והן הביקוש וההיצע נקבעים על ידי ההמונים ברשת והמחיר נקבע בהתאם למידת האמון שהמשקיעים נותנים בכל מטבע. חשוב להבין שגם מרבית ההון הרגיל בעולם כיום הוא דיגיטלי, כלומר לחסכונות שכם בבנק או בחברת הפנסיה אין עותק פיזי ממשי בכספות של הבנקים והחברות השונות.

חשבון בבורסת קריפטו

מרבית אלו העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריפטו מתחילים באמצעות הצטרפות לבורסת קריפטו. על מנת לעשות זאת יש צורך להציג מסמכי זיהוי אישיים ולעבור תהליך מהיר של הכר את הלקוח בזירת המסחר אליה אתם רוצים להצטרף. ניתן להחליט על אמצעי התשלום המועדף עליכם, העברות בנקאיות, כרטיסי אשראי, חשבון פייפאל וכן הלאה.

סוגי ארנקים ומיקומם

מטבעות קריפטו הם אינם מטבע במובן השגור של הדבר כמו גם בהיבטי המיסוי ולמעשה מדובר ברשומות דיגיטליות ברשת בלוקצ’יין מבוזרת. הארנק קריפטו אינו מאחסן באופן פיזי את הרשומות בקבצים הללו אלא את הסיסמה האישית להוכחת הבעלות על המטבעות שברשותכם. הארנק למעשה מעניק גישה לכתובת שאליה ניתן לקבל או לשלוח מטבעות קריפטוגרפים.

ניתן להוריד ארנק שולחני למחשב, ארנק לטלפון החכם, ארנק תוכנה "חם" אשר מחובר לרשת האינטרנט וארנק חומרה "קר" אשר אינו מחובר לרשת האינטרנט. חשוב מאוד להיות מודעים לכך שאובדן של המפתח הפרטי לארנק יגרום לכם לאבד כל סיכוי לגשת למטבעות שרכשתם לתמיד.

להבין את התנודתיות בתחום

מי שרוצה לעשות את צעדיו הראשונים בעולם הקריפטו חייב להבין כי הסחר במטבעות הללו כולל תנודתיות רבה בהשוואה להשקעות אחרון כמו בשוק ההון או במטבע חוץ ומומלץ להתחיל  עם סכומים קטנים על מנת שלא לסכן הון גדול. עם הזמן ותוך כדי למידה ניתן להתמקצע ולהגדיל את ההשקעה בהתאם לזיהוי של מגמות המסחר בתחום. 

למידה והתמקצעות

שוק הקריפטו מנסה בבסיסו ליצור שוק כלכלי נגיש יותר ציבור הרחב באמצעות ויתור על מתווכים שלטוניים ובנקאיים אך השפה הדינמית עמוסה במונחים מורכבים  והדבר יוצר קושי ומחסום מובנה למשתמשים החדשים המבקשים ליטול חלק במערכת פיננסית חדשה זו. חשוב בעת כניסה לתחום ללמוד ולאסוף ידע על מנת לנתח כראוי זירה זו טרם שנכנסים אליה.

השקעה עקיפה במטבעות

מי שחושש להיכנס אל הסחר במטבעות באופן ישיר ולטפל גם בהיבטי המיסוי בעצמו יכול כיום להשקיע גם בצורה עקיפה באמצעות קניית מניות או מכשירים פיננסיים כגון, קרנות השקעה שמתמחות במטבעות דיגיטליים או באמצעות אופציות במטבעות שמציעות פלטפורמת מסחר . מדובר בהשקעה נוחה יותר לאנשים רבים מכיוון שהם מגוונים את תייק ההשקעות שלהם תוך השגת תשואה הזהה לזו של המטבעות הדיגיטליים.

ביטקוין כמשאב מוגבל

חשוב להבין שהביטקוין הוא משאב מוגבל. המגבלה בכרייה תלוי בפענוח החידות המתמטיות הסבוכות בכוחות מחשוב והמגבלה עומדת כיום על 21 מיליון ביטקוין. כלומר לאחר שיהיו בעולם 21 מיליון מטבעות ביטקוין, לא יתבצע כרייה חדשה של מטבעות דיגיטליים מסוג זה. כיום כבר נכרו למעלה -90% מסך הביטקוין הניתן לכרייה.

לפי הערכות שונות כחמישית מכל הביטקוינים שנכרו  עד כה אבדו לאחר שבעליהם לא הצליחו לשחזר את פרטי הגישה לארנקי הקריפטו שלהם. ישנם גם מקרים בהם ביטקויין שהוחזק בארנק קר על גבי כוננים קשיחים שאבדו באופן פיזי גרמו הפסדים משמעותיים לבעליהם.

ביטקוין וחברת האשראי ישרכארט

לאחרונה הוכרז על שיתוף פעולה  בין חברת האשראי ישראכרט ובית ההשקעות של  אלטשולר שחם שנועד לקרב אף יותר את הציבור הרחב אל התחום של מטבעות דיגיטליים. שיתוף הפעולה מאפשר ללקוחות ישראכרט לרכוש קריפטו מזירת המסחר של הורייזון בעברית ובשקלים תוך כדי שהורייזון היא שמטפלת בכל היבטי המס של העסקאות.

רגולציה ומיסוי

הנושא הרגולטורי והיבטי המיסוי מאתגרים במיוחד  והבנקים המרכזיים ורשויות המס בוחנים אם וכיצד להשתמש במטבעות ווירטואליים כל העת. בישראל היחס למטבע הוא לרוב כאל השקעה הונית בניירות ערך ויש לשלם מס על הרווחים בדומה לרווח הון בשיעור של 25%.  חשוב בעת כניסה לתחום לקבל ייעוץ חשבונאי ומשפטי על מנת שלא לעבור על חוקי הלבנת הון.

סיכום קניית המטבע הראשון

לסיכום הנושא, ניתן לשמור מטבעות ווירטואליים בארנקי קריפטו אלקטרוניים לרבות כאלה עם כתובת ציבורית ומפתח פרטי. הכתובת הציבורית היא הכתובת אשר תתנו לגורמים שירצו להעביר מטבעות לחשבונכם ודרכו תרכשו מטבעות ראשוניים. המפתח הפרטי הוא לעשה  צירוף סודי שיאפשר לכם להיכנס לחשבון שלכם ולמשוך ממנו את המטבעות.

יש בעולם כיום אלפי מטבעות קריפטו והמובילים כיום, הם ביטקוין ואית׳ריום להם הערך הגובה ביותר בשוק. ההבדל בין המטבעות הללו לבין המטבעות המוכרים לנו היום כגון שקל, אירו ודולר הוא שהקריפטו אינו כפוף לגוף מרכזי או למדיניות המוניטרית של הממשלות ושווי המטבע מושפע מכוחות השוק.

מומלץ לקרוא בנוסף: המדריך למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן