סוגי ארנקים דיגיטליים

מה זה ארנק קר, ארנק חם  ומה ההבדלים ביניהם?

מה זה ארנק קריפטו בכלל?

ארנק קריפטו היא ׳תוכנת עזר׳ לניהול הנכסים שלך בבלוקצ׳יין. לכל בלוקצ׳יין יש ארנק משלו שמתקשר איתו ספציפית. ישנם ארנקים שמאגדים בתוכם הרבה ׳תוכנות עזר׳ שמנהלות הרבה נכסים דיגיטליים בבלוקצ׳יינים שונים – אחת התוכנות המוכרות היא Exodus.

את הארנקים ניתן לחלק ל-3 סוגים :

  • קר 
  • חם
  • צד שלישי

בנוסף, רוב הארנקים הם מבוססי תוכנה. עם זאת, ארנקי חומרה נוטים להיות בטוחים יותר. ארנקי צד שלישי הם הגרועים ביותר מבחינת אבטחה .

כיצד פועלים ארנקי מטבעות קריפטוגרפיים?

חשוב להבין, ארנקי קריפטו לא באמת מאחסנים נכסים דיגיטליים. הארנקים מספקים את הכלים הנדרשים ע״מ ליצור קשר עם המטבעות שלך שנמצאים על הבלוקצ׳יין. הארנק יודע לקחת את הפקודה שלך – לדוגמה ״שלח 1 ביטקוין מ-A   אל B ״ ולתרגם את הפקודה למשהו שהבלוקצ׳יין ״יבין״ ויבצע. הארנק מתנהל עם זוג אחד לפחות של מפתחות:

״מפתח פרטי ומפתח ציבורי״.

יתר על כן, הארנק מספק כתובת לקבלת כספים.

בנוסף לכתובת , הארנק מייצר מפתח פרטי אשר קשור ישירות למפתח הציבורי ולכתובת הארנק. חשוב לציין , לעולם אין לחשוף את המפתח הפרטי – על כן הוא נקרא ״פרטי״.

המפתח הפרטי הוא כמו הסיסמה למייל שלך והאמת שהמייל שלך וארנק הקריפטו שלך עובדים בצורה די דומה (אך לא זהה! חשוב לציין שבהרבה בלוקצ׳יינים, אי אפשר לשחזר את המפתח הפרטי. ב-Gmail לדוגמה – אפשר). לכן תוכל להכניס את המפתח הפרטי לכל מיני סוגי ארנקים מכיוון שכולם מתקשרים עם אותו הבלוקצ׳יין. לדוגמה, אם ארנק ביטקוין אחד כבר לא תומך ברשת או לא מעודכן , ניתן לגשת מארנק אחר מעודכן אל המטבעות שלך. שימו לב שהמטבעות אף פעם לא באמת עוזבים את הבלוקצ'יין. המטבעות פשוט עוברים ״הצפנה מחדש״ על הבלוקצ׳יין והאדם שקיבל את המטבעות הוא היחיד שיכול לפצח את ההצפנה החדשה. 

הארנקים לפי סדר אבטחה : כאשר הארנק הקר הוא המאובטח ביותר.

ארנק צד שלישי: ארנק צד שלישי הוא לפעמים סוג של תרמית ולפעמים באמת יעיל.

יעיל: 

כשאתה רוצה להחליף את מטבעות הקריפטו שלך במהירות עליך להשתמש בארנקי צד שלישי של זירות מסחר כגון : Kucoin, Mexc ו-Binance.

במידה ואתה לא צריך לסחור במטבעות שלך אין שום סיבה שהמטבעות שלך יישארו בארנק צד שלישי! על כן אנחנו קוראים לארנקי צד שלישי שאינם משמשים לזירוז של מסחר או What ever – סוג של תרמית. 

חשוב להבין שבארנק צד שלישי רגיל – אתה לא מחזיק במפתח הפרטי שלך! ונחזור על המשפט שאומר ״אם המפתח הפרטי לא שלך , הקריפטו לא שלך!״

 ולכן אתה בבעיה חמורה . הגישה היחידה של ארנק צד שלישי לבצע פעולות עבורך עם הקריפטו שלך היא באמצעות המפתח הפרטי של הארנק.

לכן , ארנק צד שלישי אמור להוות מעין גשר לביצוע פעולות, ולא להחזקה ארוכת טווח של קריפטו.

ארנק חם:

בשונה מארנק צד שלישי , בארנק חם אתה היחיד שמחזיק במפתח הפרטי שלך. אתה שולט בקריפטו שלך וארנק חם יכול להיות דרך טובה להחזיק סכומים שאנחנו רוצים להשאיר נזילים וזמינים. רצוי מאוד שהארנק שלכם יהיה תכונה של קוד פתוח שעבר ביקורת. 

ולמה קוראים לו ארנק חם?

ברגע שהמפתח הפרטי שלך נוצר כשהמכשיר בו אתה משתמש מחובר לאינרנט, הארנק שלך נקרא ״ארנק חם״.

דוגמה לארנק חם הוא electrum. בארנק זה, אתה מחובר לאינטרנט באופן תמידי ואתה יכול לחשוף את המפתח הפרטי שלך. ארנק חם נחשב למאובטח, אך ראיתי לא מעט מקרים בהם ארנק חם היה טריגר להונאות פישינג או להונאות אחרות(עליהם נדון במאמר אחר).

ארנק קר:

אם ארנק חם הוא ארנק בו תהליך יצירת המפתחות(הפרטי והפומבי) הוא  בזמן שאתה מחובר לאינטרנט , בארנק קר כל תהליך יצירת המפתח , חתימת הטרנזקציה והעברתה למחשב נעשים בחומרה מנותקת מהאינטרנט. (Ledger nano, Trezor ועוד ארנקי חומרה יעודיים)

ארנק קר היא הדרך הטובה ביותר להחזיק סכומים גדולים לטווח ארוך ולסחור בהם.

החסרונות של ארנק קר היא הנגישות . בכל פעם צריך להקליד סיסמה במכשיר די פרמיטיבי(כלומר אין מקלדת או טאצ׳ פד)

במידה ואיבדת את הארנק הקר, אתה יכול לקנות אחד חדש ולהכניס אליו את המפתח הפרטי שלך (בארנקי חומרה בדר״כ מדובר ב-24 מילים שקשורות בקשר מתמטי למפתח הפרטי). כפי שאמרנו , החומרה היא רק אמצעי בה אתם המשתמשים יוצרים אינטראקציה עם הבלוקצ׳יין , כל עוד המפתח הפרטי או הביטוי בעל 24 המילים אצלך , תוכל לגשת אל הקריפטו שלך.

לסיכום :

קיימים עוד שמות לארנקים כמו ארנק מוח, ארנק נייר, ארנק web ,ארנק Web3 ועוד…

 אבל הם כלולים בתוך הארנקים שדיברנו עליהם. 

  • לטריידים זריזים , כמעט חובה להשתמש בארנק צד שלישי , במיוחד כדי לעבור מרשת אחת לאחרת.(לדוגמה מרשת ביטקוין לרשת Monero)
  • אם אתה רוצה כסף נזיל יחסית, הכי קל להשתמש בתוכנה שנמצאת על המחשב האישי שלך – ארנק חם. מארנק חם תוכל בקלות להעביר כסף לארנק צד שלישי בו תוכל לסחור בכספך.

בארנק חם אין אפשרות לשחזר את המפתח הפרטי שלך או את ה״ביטוי״ במידה ואלה אבדו! הסיסמה לארנק בתוכנת המחשב היא סיסמה מקומית ולא קשורה לבלוקצ׳יין.

  • ארנק קר \ חומרה  הוא בדר״כ ארנק ייעודי לקריפטו כמו לדג׳ר וטרזור.( ישנם אנשים שקונים מחשבים פרטיים שמנותקים מהאינטרנט ומשתמשים בהם כארנקים קרים)

ארנק זה הוא הטוב ביותר להחזקה של סכומים גדולים עבור HODLers . והוא הארנק שבו הכי קל להימנע מהונאות. ארנק זה לא חושף (אפילו בפניך) את המפתח הפרטי שלך וכל התהליכים הרגישים נעשים בצורה מנותקת מהאינטרנט בתוך החומרה עצמה.

לדוגמה בלדג׳ר(Ledger) , כאשר משתמש ירצה לשלוח X ביטקוין מארנק א׳ לארנק ב׳ . כל תהליך חתימת הטרנזקציה יתבצע בתוך מכשיר הלדג׳ר.  המכשר ישלח את הטרנזקציה חתומה בחזרה אל המחשב והמחשב ישלח אותה אל הבלוקצ׳יין כדי שתעבור אישרור. כך שאפילו אתה לא יכול לדעת את ערך המפתח הפרטי שחתם את הטרנזקציה . 

ארנקים קרים בדר״כ ניתנים לגיבוי באמצעות 24 מילים שחובה לשמור (עדיף על דף נייר ולא באינטרנט, בגוגל דרייב או במסמך וורד).

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן