קניין רוחני קריפטו

השפעת מטבעות קריפטו על עתיד דיני הקניין הרוחני

בתקופה האחרונה, עלתה קרנם של מטבעות הקריפטו בעולם הפיננסיים והכלכלה. המטבעות הופיעו ממש כמו משום מקום, ממרחבי הרשת והציפו ושינו את עולם הכלכלה ושוק ההון המסורתיים. אפשר לומר כי באופן כללי, כל המושג של העברת ערך מצד לצד, אחסון ערכים ואובייקטים המוגדרים כמטבע או ככסף, עברו שינוי משמעותי והגדרתי כאחד. 

ההשפעות של המטבעות הקריפטוגרפים חצו מזמן את גבולות שוק ההון, והם השפיעו ואף משפיעים ברגעים אלו ממש על מגוון רחב מאוד של תעשיות, נותני שירותים, מוסדות ממשלתיים, בורסות ואף על הפוליטיקה העולמית. מישור אחד בו ננסה להתמקד, הוא הטרנספורמציה אותה עוברים דיני הקניין הרוחני בעקבות הופעתם של המטבעות. 

אין ספק כי תחום הקניין הרוחני הוא תחום מורכב מאוד, כאשר המומחים בעולם זה צריכים להיות עם יד על הדופק בכל הנוגע לחידושים טכנולוגיים והתפתחויות משמעויות בעולם הקניין. לכן, אין ספק כי מטבעות הקרפטו הביאו איתם את התמורות הללו ואנחנו ננסה להציג אותם בצורה מסודרת במאמר זה.

הממשקים וההשפעות של המטבעות הקריפטוגרפים בתחום הקניין הרוחני

כעת, נציג את המישורים השונים בהם ניכר כי מטבעות הקריפטו ישפיעו על עולם דיני הקניין הרוחני. אנו מודעים לכך כי המושגים בעולם הקניין הרוחני ואף בעולם המטבעות הקריפטוגרפים מורכבים, ולכן ננסה לפשט לכם הקוראים את המושגים המורכבים ולפשט לכם ניתוחים ותהליכים מורכבים למילים פשוטות יותר.

רשומות בלתי ניתנות לשינוי והוכחת בעלות

הטכנולוגיה עליה מבוססים המטבעות הקריפטוגריפיים, היא טכנולוגיית הבלוקצ'יין. טכנולוגיה זו, מאפשרת את יצירתן של רשומות בלתי ניתנות לשינוי. אותה תכונה המאפיינת את הטכנולוגיה החדשנית הזו, היא מפתח לשינוי משמעותי בעולם הקניין הרוחני, כאשר ניתן יהיה על ידה לנהל וליצור ספר חשבונות בלתי ניתן לשינוי של בעלות והוכחות על יצירות וקניין. בצורה כזו, יוצרים יוכלו להחתים את האובייקטים או המוצרים שיצרו על הבלוקצ'יין, ועל ידי כך לתעד את העובדה כי הם הבעלים המקוריים של מוצר או אובייקט מסוים. 

אפשרות זו, יכולה להיות שימושית ומשמעותית, במיוחד בעולם זכויות היוצרים, בו לעיתים קרובות מתעוררים דיונים סביב בעלות על מוצר מסוים, או על המקוריות והבלעדיות של מוצר לה טוען הבעלים שלו. כך, על ידי צורת תיעוד חדשנית זו, יצטמצמו בצורה משמעותית ריבים ודיונים רבים אודות תיארוך של טענת בעלות על מוצר ועל המקוריות שלו, והבירוקרטיה המשפטית המלווה את עולם זכויות היוצרים יכולה להצטמצם בצורה משמעותית. 

יצירת אסימון של קניין רוחני על ידי מטבעות הקריפטו

המטבעות הקריפטוגרפיים, מעניקים את האפשרות ליצירת אסימון של נכסים, ואף על הקניין הרוחני שלהם. על ידי טוקניזציה, יוצרים ובעלים של מוצר, פטנט או שירות, יוכלו לייצג ולשמור את זכויות ה-IP שלהם בצורה של נכס דיגיטלי באמצעות הבלוקצ'יין. אפשרות זו, פותחת הגדרות חדשות למושגים של בעלות חלקית, העברת קניינים ורישוי על נכס. הטוקניזציה, פתחה את האפשרות לחלק נכס לחתיכות קטנטנות, תכונה שמקלה על צורות שונות של מימון המונים וגישה שוויונית יותר לנכסי IP. בנוסף, צורה זו מאפשרת הנפקת רישוי והעברת זכויות מצד לצד בצורה יעילה הרבה יותר. הליכים אלו יכולים להתבצע באמצעות חוזים חכמים, שמסדירים בצורה מהירה ואוטומטית את תנאי השימוש ואת תנאי העסקאות. כך, הטוקניזציה יכולה להגדיל את הזרימה של השוק ואת השקיפות שלו ביחס לנכסי IP, ואף לטפח מגמות של חדשנות ושיתופי פעולה שונים שעד כה לא היו יכולים להתבצע ללא סיבוכים טכניים רבים.

שימוש בחוזים חכמים לתשלומי תמלוגים אוטומטיים

החוזים לביצוע עצמי המאוכסנים בבלוקצ'יין, הנקראים "חוזים חכמים", הם בעלי פוטנציאל של ממש ביצירת תמורות משמעותיות בתחום תשלומי התמלוגים בעולם הקניין הרוחני. באמצעות שימוש באותם חוזים חכמים, היוצרים יכולים לייצר תהליך של אוטומטיזציה ביחס לגבייתם וחלוקתם של התמלוגים מהמוצר שלהם. תהליך זה, יתבצע תוך בנייה של מערכת הוגנת שתהיה שקופה עבור כל בעלי העניין במוצר או היצירה. כיום, אפשר לסדר מראש כי החוזים החכמים יפעילו באופן אוטומטי הליך של העברת תשלום, באותו רגע בו ניתן לענות בצורה בינארית אם תנאי העסקה מולאו במלואם. דוגמה לתנאים אפשריים, היא מספר הורדות של תוכנה, צפיות במוצר מסוים או כמובן שימוש באותה יצירה שמוגנת על ידי זכויות היוצרים. כמובן שתהליך כזה, ייתר את הצורך בגורמים המסורתיים שתיווכו בין היוצר ובעלי העניין עד היום, הליך שיוזיל עלויות בצורה משמעותית ובמקביל יעניק ליוצרים תמורה הוגנת ורווחית יותר על החלק שלהם בתמלוגי המוצר. 

אגב, חשוב להעיר כי כמו בכל תחום אחר, מקום בו יש ליוצרים אפשרות לרווח גדול יותר, הוא מקום שימריץ את היוצרים לפיתוח מוצרים חדשים ושיווק שלהם, מה שבסופו של דבר גם תורם לשוק ולכלכלה באופן כללי.

שיתופי פעולה ורישיונות גלובליים

נוסף לכל הצדדים שפורטו לעיל, המטבעות הקריפטוגרפים מאפשרים את יצירתו של שיתוף פעולה גלובלי ורישוי של קניין רוחני ברמה הגלובלית. אפשרות זו נוצרת בזכות הפלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין, שיכולות לחבר יוצרים, נותני רישיונות ובעלי רישיונות מכל העולם, וליצור ביעילות שוק מבוזר עבור נכסי IP. 

לסיכום

כעת, אין ספק כי עולם דיני הקניין הרוחני, עובר תמורות משמעותיות וחשובות בעקבות שילובים של מטבעות הקריפטו מבוססי טכנולוגיית הבלוקצ'יין בשוק ההון ובמגוון תחומים נוספים בעולם המודרני.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן