המדריך למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים

המדריך למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים

הביטקוין התחיל ״לפעול״ לפני 13 שנה(2009). עם זאת, הנוכחות הגבוהה שלו בכותרות מראה עד כמה הוא הפך למשהו שהוא מעבר לגימיק. לדוגמה, חברות כמו Microstrategy , Nexon  ו-Tesla  מחזיקות חלק מהרזרבות שלהן בביטקוין. 

פעם ביטקוין היה נחלתם של החנונים שחיפשו להרוויח כסף באמצעות המחשב שלהם( על-ידי כרייה),  הקריפטו הפך במהירות לאלטרנטיבת מיינסטרים למטבעות פיאט. למעשה, לעתים קרובות ניתן לראות שמטבעות קריפטו מקובלים כאמצעי תשלום בחנויות מקוונות או מצטיירים כהזדמנות להשקעה מעולה. יש כאלה שקוראים לו המטבע של האינטרנט ויש כאלה שקוראים לו הזהב הדיגיטלי.

מה זה מטבעות קריפטו?

מטבע קריפטו הוא נכס דיגיטלי או, ליתר דיוק, מטבע דיגיטלי. סאטושי נקמוטו(שזהותו אינה ידועה) יצר את מטבע הקריפטו הראשון. ביטקוין, אותו ניתן להעביר בין עמית לעמית ללא צד שלישי שמתערב  (P2P Transaction), ויצר תקדים לקיומם של מטבעות קריפטוגרפיים רבים אחרים – אלטקוינים. שהם תוצאה של היותו של הביטקוין קוד פתוח הניתן להעתקה ושידרוג. הביטקוין מייצג את כל הדברים שיש בכסף מסורתי. חוץ מהאמנה החברתית וההתאגדות סביבו : הוא ניתן לחלוקה , אי אפשר לזייף אותו ואפשר להעביר אותו מאדם לאדם. יש בו גם חסרונות שאין בכסף רגיל . לדוגמה אם שלחת ביטקוין לכתובת לא נכונה. Your Bitcoin's gone. הלך. אבוד בעולם הדיגיטלי. גם-כן , הביטקוין איטי ויכול להיות מסורבל ויקר. 

לעומת זאת , כסף מסורתי: כמו USD  או EURO, מונפקים על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים. המשמעות היא שבעיות פוליטיות, כלכליות ואפילו סביבתיות יכולות להשפיע על ערכם של אלו. וגם כן, ההיצע שלהם לא קשיח. ניתן להדפיס מהם כמויות גדולות וליצור אינפלציה. ישנן נוסחאות מורכבות שקובעות את ערכו של הדולר היאן או היורו. 

ומה קובע את ערך המטבעות הקריפטוגרפיים?

מטבע הסייבר מוערך על סמך ביקוש, היצע ותועלת או בעצם על סמך המחיר בו הוא נסחר כרגע. על-אף שהרבה ספקולנטים טוענים שגם הבורסות הגדולות משחקות עם המחיר ואפילו מדינות.

כנראה שהאמת היא אחרת , הביטקוין מושפע מכמות הביטקוינים שמיוצרים ביום ומכמות הכורים שמשתמשים בחשמל על מנת לאבטח את הרשת. לעניות דעתנו , לביטקוין חייבת להיות עלות מינימלית והמחיר שלו הוא לא ספקולציה.

מטבעות קריפטו אפשר להעביר באמצעות טכנולוגיות חדשות שהמוכרת ביותר היא בלוקצ׳יין , ישנן גם טכנולוגיות פחות מוכרות כגון  DAG או שכבות שניות לBlockchain כגון רשת הברק בהן אפשר להעביר ביטקוין ואלטקוינס.

טוב, אז הבנו בערך מה זה ביטקוין – מטבע דיגיטלי , שאפשר להעביר בין עמית לעמית ללא צד שלישי ונותן אלטרנטיבה לכסף\זהב המסורתי.

אבל איך אפשר לקנות אותו?!

  1. בורסה: אתה יכול להרשם לבורסה כגון Binance.com ולקנות קריפטו באמצעות כרטיס האשראי שלך.
  2. אתה יכול לקנות מאדם שאתה מכיר – הזהרו מרמאים!!!
  3. ניתן לכרות קריפטו באמצעות ציוד כרייה ייעודי .
  4. אפשר לקנות מברוקרים כגון אלטשולר שחם הוריזון.
  5. למשקיעים , אלו שלא מתכוונים להשתמש בו ככסף דיגיטלי. אפשר לקנות GBTC. GBTC היא בעצם מנייה הצמודה למחיר הביטקוין.

אבל רגע איפה אני מאחסן את הקריפטו שלי?

אז קודם כל , לכל מטבע קריפטו יש רשת משלו וארנק משלו!

לדוגמה לביטקוין יש את ארנק ה-Software – אלקטרום אותו ניתן למצוא באתר האירגון electrum.org והוא נחשב לבטוח ביותר מבין ארנקי התוכנה של ביטקוין.

לאיתריום יש ארנק אחר , Myetherwallet. גם הוא נחשב לאמין.

הארנקים הטובים ביותר הם ארנקי חומרה , לדוגמה Ledger או Trezor.

ארנק חומרה לדוגמה – Ledger Nano X

ארנק קר מוצפן לשמירה וגישה למטבעות שלך חיבור Bluetooth מאובטח | Ledger |  NANO S PLUS - מוצרי איכות במחירים משתלמים - Directb2b

אז רגע לכל מטבע אני אפתח ארנק?!

לא. ישנם ארנקים כגון הארנק Exodus בהם אפשר לאחסן הרבה סוגי מטבעות– מעל 100 . אפשר לעשות בארנק של אקסודוס המון פעולות ולהחזיק שם בו-זמנית הרבה סוגי קריפטו והגיבוי של כל אותם מטבעות הוא ב-12 מילים פשוטות. 

מה זה אקסודוס בדיוק?

חשוב להבין! זה שאקסודוס מאחסן הרבה סוגי מטבעות לא אומר שכל המטבעות נמצאים בכתובת ארנק אחת! לכל מטבע ארנק משלו . התוכנה בסכ״ה מאגדת לנו בצורה נוחה וויזואלית את המטבעות. כך זה נראה.

למה קיימים הרבה סוגי קריפטו?

המטבעות שאינם ביטקוין נקראים מטבעות אלטרנטיביים , ושמם אלטקוינים. בדר״כ הם עושים תשואות טובות בהרבה מביטקוין. אבל למה צריך את ביטקוין , איתריום, ריפל , לייטקוין , דוג׳קוין. ועוד עוד ועוד???

מסתבר שלכל מטבע יש את העניין שלו .

ביטקוין הוא נחשב לבטוח ביותר לאחסן ערך. אפשר גם לשלם איתו על ידי טכניקות שונות (שכבה שנייה וכו׳) , ולמה יש לו ערך? זו סוגייה ארוכה ! לא כולם מסכימים על ערכו של הביטקוין וחלק חושבים שזו הונאה . אולי ההונאה הגדולה בהיסטוריה האנושית.

אבל בעייני רבים ביטקוין נחשב מטבע קריפטו לאחסון ערך – Store Of Value.

איתריום (ETH), נועד להפעלת חוזים חכמים וממש לא לאחסון ערך. הוא לא בטוח כמו ביטקוין! מסובך בהרבה ותאורטית , ניתן לתכנת עליו  כל דבר שעובד במרחב הוירטואלי ושלא תלוי בצד שלישי (Dapps ו-Web3).

ריפל נועד להחליף את חברת Swift  להעברות כספים בינלאומיות שבנקים עושים בצורה נוחה ומהירה. 

ודוג׳ קוין? הוא נוצר כבדיחה. ומי שקנה דוג׳קוין ב-1000 שקל לפני 7 שנים , שווה היום כמה עשרות מליוני דולרים.  הדוגמה של דוג׳קוין מראה לנו שלאיזור מטבעות הקריפטו אין סף כניסה! אתה יכול להכנס כל עוד מישהו קונה אותך. זה גם מראה לנו שיש הרבה סכנות בעולם הזה שחובה לדעת להיזהר מהם . 

את רוב המטבעות ששווים משהו אפשר לראות באתר https://www.coingecko.com 

קיימים עשרות אלפי מטבעות! רובם חסרי כל שימוש . אפילו שהם בעלי ערך כספי!
הדירוג שלהם מוערך ב-Marketcap או בעברית שווי שוק אותו מחשבים לפי הנוסחה הפשוטה:

כמות המטבעות X שווי המטבעות = Marketcap. 

לדוגמה יש 10 מטבעות וכל מטבע שווה 1 דולר – המרקט קאפ הוא 1X10 = 10 דולר.

ב-coingeko אפשר לראות ש:

           ביטקוין במקום הראשון . איתריום במקום השני והשאר משנים את מקומם כל הזמן.

אז בוא נסכם : 

  1. חשוב להבין מה זה ביטקוין , מטבע העובר בין עמית לעמית על ידי האינטרנט ללא צד שלישי!
  2. כל אלטקוין אמור לעבוד בצורה כזו שאין בו התערבות של צד שלישי (אמור!)
  3. צריך מקום לקנות אותו(אתר אינטרנט או אדם אמין)
  4. צריך מקום לאחסן אותו – ארנק אמין ובטוח.
  5. צריך להבין את השימושים שלו . אם החלטת להחזיק Doge Coin , נסה לבדוק את היתרונות שלו על פני הכסף המסורתי או על פני מטבעות קריפטו אחרים.
  6. ישנם רבבות  של מטבעות שהם חיקוי לביטקוין ונקראים Altcoins. יש כאלו שטוענים שלעיתים החיקויים טובים מהמקור.

טוב לדעת:

  1. טוב שהארנק הראשון שלכם יהיה exodus מהאתר exodus.io מכיוון שהוא נוח למשתמש ,מכיל פונקציות רבות ונחשב לבטוח. והכי חשוב, אתם שולטים בכסף שלכם בניגוד לבורסות שמחזיקות בכסף. אז במידה וקניתם מבורסה סכום מסוים של קריפטו , תמשכו מיד את הכסף לארנק מ-ש-ל-כ-ם.
  2. טוב לקנות את הקריפטו שלכם בבינאנס או בכל בורסה אמינה, ולקנות שם Altcoins שהם לא ביטקוין בשביל לקבל תשואה מיטבית.
  3. המטבעות שיעשו את התשואה המיטבית בדר״כ אינם ב-Binance – מהסיבה הפשוטה שפשוט יש יותר מטבעות מחוץ לBinance  מאשר בתוך Binance . ל-Binance  יש קריטריונים ברורים מאוד לפני שהם מכניסים אל הבורסה שלהם אלטקוין חדש, ולא כל מטבע יכול להיכנס לשם. הם שומרים על רזומה מאוד גבוה.
  4. שווה לחקור את שימושי המטבעות בהם אתם שמים את הכסף שלכם. במוקדם או במאוחר , מטבע חסר שימוש יקרוס.
  5. הזהרו מאוד מפישינג! הונאת פישינג היא אולי ההונאה הפופולרית ביותר בעולם הקריפטו . אין אדם בעולם הקריפטו שלא נתקל באתר פישינג. (אתר שמתחזה לאתר אחר או לארנק מפורסם ומבקש ממך להפקיד בו את כספך) תשתמשו תמיד בלינקים שווידאתם את תקינותם!
  6. ב- 2016 וגם לפני היו הרבה אתרים שנקראים double your bitcoin. כשביטקוין היה שווה פחות מ1000$. אתרים אלו הבטיחו לך החזר כפול על כל סכום של ביטקוין שתפקיד אצלהם . רבים נפלו גם להונאה הטיפשית הזו וביניהם עבדכם הנאמן – בסכום של 0.1 ביטקוין . כיום 1600 דולר ובימים אחרים 6800 דולר.
  7. ההונאות בעולם הקריפטו הן אולי האבולוציה הכי מעניינת בעולם הקריפטו ואפשר לחקור את ההונאות האלו במשך שנים. היצירתיות היא חסרת גבולות . יש אתרים רבים למתקדמים שמסכמים את רוב ההונאות שקרו עד היום – מרתק!

סוף דבר: 

אני חושב שאחרי הכתבה הזו אתם מבינים שנכנסתם לטריטוריה חדשה לגמרי. טריטוריה שמצד אחד היא לא שלכם ויש בה הרבה מאוד סכנות ומצד שני יש בה הרבה מאוד יתרונות והזדמנויות.

חשוב מאוד לקבל הדרכה מאנשים מנוסים לפני שאתם נכנסים לאזורים האלה כדי להימנע מטעויות. חבר אחד סיפר לי שהוא התחיל להשקיע ואיבד 100 אלף שקל בגלל שלא קיבל הדרכה מספקת. חבר נוסף שקיבל הדרכה לא מקצועית איבד 120 אלף דולר! בהונאת פישינג . היום הם כבר שווים לפחות מיליון דולר. אני חושב שהמסקנה די ברורה. יש כאן הזדמנות שאתם לא רוצים לפספס ומצד שני יש פחד גדול לאבד כסף . אתם צריכים מישהו אמין שיחזיק לכם את היד בהתחלה כדי שתוכלו אח״כ לשחות בעולם הזה ולהשקיע בדור הבא של עולם הפיננסים.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן