חוזים חכמים קריפטו

תפקידם של חוזים חכמים במימון מבוזר

מימון מבוזר, הנקרא בשפה המקצועית DeFi, פרץ בעת האחרונה כיישום מבטיח, המשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין. המימון המבוזר, חולל מהפכה של ממש במערכות הפיננסיות המסורתיות על ידי האוטונומיה, הנגישות וכמובן השקיפות שאותה טכנולוגיה מתקדמת מביאה איתה. במרכז הרעיון של המימון המבוזר, קיים העקרון של חוזים חכמים. כלומר, חוזים כאלו, המאפשרים לשני צדדים לבצע ביניהם עסקה פיננסית, ללא גורמים מתווכים נוספים, כך שהבקרה והאכיפה של תנאי החוזה הם עצמיים לחלוטין. במאמר שלפניכם, נסביר ונפרט את התפקיד המשמעותי של החוזים החכמים במערכות פיננסיות מבוזרות, נדגיש את היתרונות הרבים שלהם ונפרט כיצד הם קידמו את עולם המימון המבוזר בכמה צעדים גדולים קדימה, והיד עוד נטויה.

יתרונותיהם של החוזים החכמים

כעת, נפרוס בצורה שיטתית את היתרונות של החוזים החכמים, תוך הסבר על עולם המימון המבוזר, עבור הקוראים שאינם אוחזים לעומק בתחום מרתק זה.

מימוש של עסקאות בצורה אוטומטית שאינו זוקק אמון

במערכת האקולוגית של ה- ,DeFi החוזים החכמים מאפשרים את היכולת לבצע אינספור עסקאות בצורה אוטומטית וללא צורך בפלטפורמות בונות אמון בין הצדדים השונים בעסקה. כתוצאה מכך, מוסר הצורך המסורתי, שהיה קיים עד לאחרונה, בשימוש בשירותיהם של ברוקרים ובנקאים, ויכולה להיווצר אינטראקציה ישירה בין הצדדים השונים של העסקה. כך, העמלות הרבות שמשולמות בעת ביצוע עסקאות על ידי מתווכים יכולות להיחסך, והעסקאות יכולות להתבצע בצורה מהירה וחסכונית יותר. 

החוזים החכמים, מתוכנתים בצורה כזו, שהעסקה תתבצע בדיוק בינארי, כלומר בתנאי שבדיוק כל תנאי העסקה הושלמו. במצב כזה, העסקה תתבצע במהירות רבה, ובצורה אוטומטית. כך, העסקאות מבצועות בצורה שקופה, בתזמון מדיוק, ולאט לאט יכולים להיווצר אפיקים חדשים של עסקאות בין צדדים שונים, שעד היום היו מוגבלים עקב נסיבות טכניות או כלכליות.

יצירת האפשרות לחילופים מבוזרים

החוזים החכמים, באמצעיות הטכנולוגיה המתקדמת עליה הם מבוססים, מחזקים את הבורסות המבוזרות, הנקראות .DEX בבורסות אלו, למשתמשים מותר לסחור בנכסים דיגיטליים ישירות מהארנקים הדיגיטליים שלהם. בבורסות ה- ,DEX משתמשים ביכולת של החוזים החכמים ליצירת מסחר מאובטח, המתבצע בשקיפות מלאה. כזה, שאינו מסתמך על מתווכים ורשויות ניהול מסחר שונות. חלק מהפועלות שהחוזים הופכים לפשוטות, ושמאפיינות כל מסחר בבורסות הללו, הם שמירת נכסים, סילוק והתאמת הזמנות. צורת השימוש בחוזים החכמים ב- ,DEXsנותנת שליטה רבה יותר למשתמשים בבורסה על ביצוע פעולות בנכסים הדיגיטליים שלהם ופרטיות שאין שני לה בעולם המסחר.

תפקידם של החוזים החכמים בעולם ההלוואות

עולם ההלוואות, אף הוא עבר מהפכה של ממש בזכות החוזים החכמים. כעת, לאחר הטמעתה של טכנולוגיית ההלוואות דרך החוזים החכמים ושימוש ב-DeFi , ההלוואות מבצועות דרך פרוטוקולי הלוואות מבוזרים, ואנשים יכולים להרוויח ריביות על ידי הלוואות של הנכסים הדיגיטליים שלהם. הלווים במקביל, יכולים לתת כבטחונות את מטבעות הקריפטו שלהם שמאובטחים אף הם בארנק הדיגיטלי שלהם על ידי שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין. כמו שהסברנו בפסקאות הקודמות, גם כאן אחד מיתרונותיהם הגדולים של החוזים החכמים הוא שהם מאפשרים אוטומציה מלאה כמעט בהנפקת הלוואות, בתשלומי הריביות ובניהול פיקדונות. 

כתוצאה מכך, כל פלטפורמות ההלוואות המסורתיות ומרכזי ההלוואות בהם נעשה שימוש עד לעת האחרונה, ייהפכו ללא רלוונטיים, וקהלים רבים יוכלו לגשת להון ולמימון עסקאות בצורה פשוטה יותר ועם עמלות תיווך נמוכות יותר מחד, ואף הצד המלווה יזכה לרווח גדול יותר מאידך. 

פיתוח התחומים החדשים- נגזרים מבוזרים ומכשירים פיננסיים

הפיתוח והשימוש בחוזים חכמים, יצר תחום חדש, הנקרא "נגזרים מבוזרים ומכשירים פיננסיים". כעת, מגוון רחב מאוד של מכשירים פיננסיים מורכבים, דוגמת אופציות, נכסים סינתטיים וכן חוזים עתידיים, יכולים להיות נסחרים דרך הפלטפורמה החדשנית של הבלוקצ'יין, שבנויה כמובן על החוזים החכמים. החוזים, כמו שכבר הדגשנו, מבטיחים את הביצוע ואת הסילוק של אותם חוזים נגזרים, ובעצם מפחיתים עד לאפס את הסיכוי למחדלים, תרגילי הונאה או מניפולציות. כך, באמצעות הענקת הגישה לקהל רחב של משתמשים למספר הולך וגדל של מכשירים פיננסיים, החוזים החכמים מרחבים את היכולת לגדר סיכונים, להשתתף בצורות חדשות של השקעות ואף להעלות ספקולציות על תנועות של מחירים. 

השימוש בחוזים חכמים בתחום חקלאות התשואה וההפרשת הנזילות

גם בתחום חקלאות התשואה והספקות נזילות, החוזים החכמים מביאים איתם תמורה משמעותית. הם עושים זאת על ידי הפיכת התהליך לקל ויעיל יותר ב-DeFi. חקלאות התשואה, בנויה בעיקרה על השתכרות בצורה של מתן נזילות לבורסות שונות וכן לפלטפורמות של הלוואות מבוזרות. כעת, החוזים החכמים גורמים להקצאת הכספים להתבצע בצורה אוטומטית ובנוסף יוצרים תבנית חלוקת רווחים על סמך נזילות באמצעות כללים מוגדרים. המנגנון החדשני הזה, מעודד משתמשים רבים יותר להשתתף במערכות פיננסיות אלו ומבטיח נזילות בשיעור משמעותי יותר מהשיעור שהיה עד היום במערכות הפיננסיות שקדמו לחוזים החכמים. נוסף על כך, החוזים החכמים יוצרים מסגרת של שקיפות ואמון, ומחזקים מאוד את אמינות התחום בעולם הפיננסיים.

לסיכום

אין ספק כי החוזים החכמים, הביאו איתם התקדמות משמעותית מאוד בעולם המימון המבוזר. במאמר, סקרנו כמה תחומים מרכזיים בהם ניכרת השפעתם של החוזים החכמים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין. מלבד התפקידים עליהם פירטנו לעיל, ישנם לא מעט תפקידים נוספים אותם ממלאים החוזים החכמים, ולא רק בעולם ההשקעות המבוזרות. עליהם, תוכלו לקרוא בשיטוט קל באינטרנט, באתרי המידע הרבים על שוק ההון.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן