טכנולוגיית הבלוקציין

מה זה טכנולוגיית הבלוקצ’יין? ואיך היא עובדת?

הטכנולוגיה מתקדמת כמו לבה הפורצת מלועו של הר געש אימתני, בקצב מהיר מאוד ונראה שלא ניתן לבלום זאת. חלק מהשינויים הטכנולוגיים המדוברים הביאו לעולמנו את המטבעות הדיגיטליים, מושג שחלקכם בוודאי מכירים. המסחר במטבעות הדיגיטליים הופך מיום ליום לגדול ורב משתתפים יותר ויותר, זאת למרות שיצא למסחר זה שם מעט שנוי במחלוקת. אולם, הסיפורים אודות אנשים שהרוויחו הון במסחר במטבעות דיגיטליים, עושה את שלו, ורבים מצטרפים לזירת המסחר. מי מכם שמעונין להבין מעט יותר על התחום, המאמר הבא, עשוי לשפוך עבורו מעט אור על הנושא. 

מהי טכנולוגית הבלוקצ'יין?

בלוקצ'יין היא טכנולוגיה מהעולם הווירטואלי, היא מאפשרת רישום של אינפורמציה בצורה כזאת שקשה מאוד לשנות, לפרוץ או לבצע מניפולציה בנתונים הרשומים בה. מדובר למעשה בספר חשבונות דיגיטלי המתעד מגוון עסקאות, משכפל את עצמו ומופץ בכל רחבי הרשת הנקראת בלוקצ'יין. כל בלוק בנתיב הדיגיטלי מכיל מספר עסקאות, כל עסקה חדשה שמתבצעת נרשמת בספר החשבונות הגדול, ובספר החשבונות הפרטי של הסוחר. בנוסף, קיים ספר חשבונות מבוזר המנוהל על ידי כמה סוחרים, ומוכר בשם Distributed Ledger Technology (DLT). בלוקצ'יין דומה ל- DLT שבתוכו מתנהלת זירה של עסקאות המוקלטות בחתימה קריפטוגרפית שלא ניתנת כמעט לשינוי בשם "האש". 

הקשר של הבלוקצ'יין לכריית מטבעות דיגיטליים

כריית מטבעות דיגיטליים יוצרת בקרב מרבית האנשים מחשבה על סוג של מפעל לייצור מטבעות חדשים. אולם, כריית מטבעות דיגיטליים כוללת נדבכים נוספים כגון אימות עסקאות במטבעות אלה ברשת הבלוקצ'יין, והוספה של כל עסקה ועסקה לפנקס החשבונות המבוזר. בצורה זו נמנעת למעשה כריית מטבעות כפולה של מטבעות דיגיטליים ברשת המבוזרת. בדומה למטבעות הפיזיים שכולנו מכירים, כאשר משהו משלם במטבע דיגיטלי או מעביר מטבע דיגיטלי, הפעולה מתעדכנת בספר החשבונות הדיגיטלי, באמצעות חיוב חשבון וזיכוי חשבון. אף על פי כן, במטבעות דיגיטליים, קיים חשש קבוע מפריצה וביצוע מניפולציות במרחב הרשתי, פעולה שקשה יותר לבצע כשמתעסקים במטבעות פיזיים. הפנקס המבוזר של הבלוקצ'יין, אותו הזכרנו קודם לכן, מאפשר רק לאנשים הנחשבים לכורים רשומים ומאומתים, הפועלים עם מכשירים מקצועיים, לעדכן את פעולותיהם בפנקס. אלמנט זה גורם לכך שכורים במטבעות דיגיטליים מרגישים אחריות על נושא אבטחת הרשת מפני כריית מטבעות כפולים, העשויים לאפשר ביצוע טרנסאקציות שונות באמצעות אותו מטבע. אי לכך, הכרייה עצמה מהווה הוכחה לכך שלא ניתן יהיה לבצע כרייה כפולה מסוג זה. 

להתעמק בבלוקצ'יין

לאחר שהבנו באופן כללי את המושג בלוקצ'יין, בואו ננסה להבינו מעט יותר לעומק. הבלוקצ'יין אמור להביא להסכמה בין קבוצות או אנשים שונים, ובלתי תלויים, על בלוקים של מידע המחוברים בצורת שרשרת. בכל בלוק, מזהה וגיבוב (העברה של בלוק עסקאות דרך משוואות מתמטיות מורכבות, במטרה לייצר מכמות המידע רצף של תווים ומספרים הנשמר בבלוק), של תוכן הבלוק הקודם שמתחבר אליו. תהליך זה יוצר מבנה נתונים מבוזר שעל נתוניו יכולים להסכים הגורמים המעורבים בו. לא קיימת אפשרות לשנות את מסד הנתונים שבבלוק, לאחר שהוא נקבע ונרשם בתוכו. 

בלוקצ'יין ביטקוין ומטבעות דיגיטליים בכלל

המטבע הראשון והפופולרי ביותר בבלוקצ'יין הוא כמובן הביטקוין, מטבע שקיים ונסחר מאז שנת 2009. ניתן לומר, שרעיון הבלוקצ'יין והביטקוין ירדו לעולם בצוותא. רוב המטבעות המבוזרים מבוססים על טכנולוגיות דומות, שרשרת בלוקים המיועדת לרישום של העברות מטבע ומתפקדת כמו כספר חשבונות כללי, רק ווירטואלי. יש לציין, שרשרת הבלוקים יכולה לכלול גם סוגי מידע נוספים ולכן, מומחים שונים מרחבי העולם, חוזים שבעתיד, יהיו שימושים נוספים ואחרים לבלוקצ'יין, הן בתחום הפיננסי והן בתחומים אחרים כגון: עריכת חוזים, העברת רשומות מסוגים שונים, שמירה על זכויות יוצרים ועוד.  

מאחורי הקלעים של הטכנולוגיה

הרעיון על בסיסו נברא הבלוקצ'יין, הוא יצירה של מערכת המנהלת עסקאות כספיות, ללא אלמנט ניהולי מרכזי. ידוע שמסד הנתונים המרכזי של כל גורם מנהל מהווה את החוליה החלשה בשרשרת, הן בנושאי האבטחה של המידע, והן בצורך לתת אמון באנשים המנהלים עבורו את הרשומות. הבלוקצ'יין מנוהל בצורה מבוזרת, במה שקרוי – קוד פתוח. כל אחד יכול לקרא ממנו, לרשום עליו, להיות חלק מניהולו, או לשנות את הקוד שמפעיל אותו. לא קיים גוף מרכזי אחד שמחזיק בלעדית במידע, אחראי עליו ומנהל אותו כאוות נפשו. הצמתים ברשת, מחשבים שנמצאים במקומות שונים בעולם, מייצרים מעין מדרג דיגיטלי בתוכו ניתן למצא את כל נתוני הטרנסאקציות. מקבץ הנתונים נכתב על גבי הבלוק שמידי עשר דקות ננעל, ומתווסף כחוליה חדשה בשרשרת לבלוקים שקדמו לו. הבלוקים משורשרים בצורה כזאת שכל בלוק חדש מכיל ערך גיבוב עם נתוני הבלוק שקדם לו. התהליכים שמאפיינים את הבלוקצ'יין מבטיחים שני עקרונות חשובים: פעולת יצירת בלוק חדש תהיה מורכבת כלומר, יידרשו ניסיונות מרובים במטרה למצא מספר אקראי שיוביל לתוצאת גיבוב שתהיה נמוכה מערך המטרה. דבר שני, שינוי לאחר מעשה בהיסטוריית הבלוקים, מחייב את האיש או הקבוצה שמנסים לבצע את השינוי, בביצוע עבודה שהלכה למעשה איננה אפשרית כלל. 

חשיבות הצומת בבלוקצ'יין

הצמתים שהוזכרו קודם לכן, כל אחד מהם, מחזיק עותק של בלוקצ'יין. בכל מקרה בו מתפרסם ברשת שצומת מצא בלוק חדש, על הצומת לספק מספר אקראי של הבלוק שנמצא. באותו רגע, על צמתים אחרים לוודא, שתוצאות הגיבוב של הבלוק החדש, יחד עם המספר האקראי שלו, מהווים תוצאת גיבוב הגיונית בעבור ערך הבלוק הקודם, וקטנה מערך המטרה שנקבע מראש. כך מצטרף הבלוק החדש כחוליה בשרשרת הבלוקים ומתחיל תהליך חדש של מציאת בלוק חדש. 

רשתות הבלוקצ'יין

ישנם שני סוגים של רשתות בלוקצ'יין:

  • הציבורית – רשת אליה כל אדם יכול להצטרף ולהשתתף בה כדוגמת הביטקוין. החסרונות של הרשת הציבורית נמצאים בכוח החישוב המשמעותי לעיבוד עסקאות, בעיית השמירה על הפרטיות וצורך באבטחה חזקה במיוחד. 
  • הפרטית – דומה לרשת הציבורית אולם, יש לה מספר יתרונות: ניתן להחליט מי נכנס ומי נשאר בחוץ, לבצע פרוטוקול קונצנזוס ולאבטח היטב את הפנקס המשותף. הרשתות הפרטיות מגבירות את האמון והביטחון בין המשתתפים, אלמנט משמעותי ביותר לטובת המסחר. 

בלוקצ'יין הוא לא ביטקוין וביטקוין אינו בלוקצ'יין

ניתן לומר די בוודאות שבמגוון פעמים כאשר מדברים על ביטקוין מתכוונים בעצם לבלוקצ'יין ולהיפך אולם, מדובר כמובן בשני מושגים שונים לחלוטין. הביטקוין הוא יישום חלוצי על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, זהו המטבע הדיגיטלי הראשון בעולם, שפותח על ידי קבוצת אנשים שאנחנו לא בהכרח יודעים מיהם. באופן מוטעה  לחלוטין, אנשים החלו להשתמש בביטקוין כאילו מדובר בבלוקצ'יין וכך, נוצר הבלבול בין שני הדברים. חשוב לציין, ביטקוין הנו מטבע דיגיטלי שאין עליו פיקוח מרכזי, הוא נועד לביצוע עסקאות פיננסיות בצורה מקוונת וכיום, ניתן להמיר אותו בכל מטבע אחר כמו דולר או אירו. הבלוקצ'יין לעומתו, היא טכנולוגיה שמבטיחה עסקאות ברשת גם במטבע הביטקוין אבל, יש לה יישומים רבים נוספים. 

לסיכום

טכנולוגיית הבלוקצ'יין הביאה לעולם מסחר מסוג אחר לחלוטין וישנם אנשים שיעידו על עצמם כמכורים לעניין. מדובר במסחר מורכב, הדורש מערכות מתוחכמות ויקרות, מבוססות מחשבי על ותוכנות ייעודיות. השימוש בבלוקצ'יין דורש ניסיון מוקדם במסחר בשוק ההון וגם אז, מדובר בתחום מורכב שאיננו מתאים לכל אדם.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן