ערך הביטקוין

הערך של הביטקוין ואיך קובעים אותו?

״המחיר של הביטקוין נקבע באותו אופן שבו נקבע ערך הדולר האמריקאי: היצע וביקוש. כמו מטבע פיאט, כאשר הביקוש לביטקוין עולה, המחיר עולה. כשהביקוש לביטקוין יורד המחיר יורד"
(מתוך – 'River.com')

איך קובעים את מחיר הביטקוין?

שמועות, כוחות שוק: היצע וביקוש משפיעים על המחיר של הביטקוין. המחיר בדרך כלל יורד כאשר יש יותר מוכרים ויורד כאשר יש יותר מוכרים מקונים.

BTC הוא מטבע דיגיטלי, המטבע מונפק על ידי תוכנה ולא על ידי גוף מרכזי, התוכנה מנפיקה את המטבע רק כשכל הצמתים שמפעילים את רשת הביטקוין מסכימים לכך (או יותר נכון רובם), בניגוד למטבעות כדוגמת הדולר. כדי להשתמש  ב-BTC על כל ההיבטים השונים שלו, נדרשת רשת מבוזרת של משתמשים,צמתים,חומר,כורים ופרוטוקולים קריפטוגרפיים שחלקם שונים מאוד מכל דבר שאנחנו מכירים.

המשתמשים ב-BTC, מבצעים את עסקאותיהם  ישירות בין אדם לאדם (P2P רשת עמית לעמית) הרשת מסירה מגבלות סחר ומייעלת את המסחר. Satoshi Nakmoto הציע לראשונה את המטבע השימוש בטכנולוגיית בלוקצ׳יין לטובת הביטקוין בשנת 2008, ויש שטוענים שזה בגלל המשבר הפיננסי ב-2008 בארה״ב

בכל יום יש יותר עסקים שמקבלים ביטקוין – בעיקר אינטרנטיים, דבר זה מעניק לו ערך שוק אמיתי (ג׳ק דורסי טוען שביטקוין הוא המטבע היחיד עם ערך ). עם זאת, הBTC נפגע קשות על ידי בעיות אבטחה(לא בטכנולוגיה עצמה אלא בבנייה על גבי הטכנולוגיה) ותנודתיות קיצונית. בשיא הפופולריות של BTC, היה מאוד קשה למצוא תשובות לשאלות מהותיות על BTC – כמו מה קובע את ערכו?

כמו בכל דבר , היצע וביקוש משפיעים גם על ערכו של  ה-BTC. המחירים כנראה יעלו אם יהיו יותר קונים ממוכרים או להיפך. יותר מכך, חשוב לציין שמחיר BTC אינו נקבע על ידי גורם יחיד וגם לא ניתן לסחור בו במקום אחד. בהתבסס על היצע וביקוש, כל שוק או בורסה קובעים את המחיר שלו.

המחיר מתאזן באופן טבעי מהר מאוד כשאנשים מרווחים מה-Price gaps שיש בבורסות אחרות . 

אילו גורמים יכולים להשפיע על מחיר הביטקוין?

דיברנו על היצע וביקוש של  BTC, תחרות בין מטבעות קריפטוגרפיים אחרים כנגד BTC וחדשות על הביטקוין כגון – ״סין עוצרת את הכרייה ״ או ״סין מאמצת את הביטקוין״ – דברים אלה יכולים להשפיע מאוד על מחיר הביטקוין מכיוון שזה מגדיל באופן ריאלי את הביקוש לBTC.

היצע וביקוש

לבעלי רקע כלכלי בסיסי, יש הבנה ברורה למה היצע וביקוש משפיעים על מחיר הביטקוין . לאלו שאינם בקיאים כל כך, הנה הסבר קצר. לפי ״עקומת ההיצע והביקוש״, כוחות השוק של ״היצע וביקוש״ עובדים יחד כדי לקבוע את מחיר השוק ודברים נוספים. לדוגמה : ככל שקונים יוצר ממוצר מסוים , ערכו עולה. אם קונים יותר מידי , יקרו דברים שיגרמו למחיר לרדת . כגון : קשיים לייצר את הכמות הנדרשת שגורמת לשרשרת של אירועים שמורידים את מחיר המוצר או מורידים את כמות הייצור ומשאירים את המוצר על מחיר גבוה.

אירוע שנקרא חציית בלוק (Halving Bitcoin) הוא פקטור על מחיר ה-BTC . זאת מכיוון שההיצע של ביטקוין יורד בעוד הביקוש עולה ככל שמאמצים יותר את הטכנולוגיה. כתוצאה מהביקוש הגבוה וההיצע שהולך וקטן באופן מעריכי, מחיר ה-BTC ינוע כלפי מעלה באופן מעריכי (נקרא גם לוגריתמי).

יתרה מכך, ביטקוין נוצר על ידי סאטושי נקמוטו עם 21 מיליון BTC קשיח. עם זאת, כורים לא יקבלו עוד ביטקוין חדש עבור אישור עסקאות ברגע שהמכסה הזה תושג. אבל חזון למועד, זה אמור לקרות רק ב-2140 לפי החישוב.

תחרות וחדשות

מצד אחד, BTC מתמודד בתחרות עם מטבעות אלטקוין רבים. חלקם טובים וחלקם לא שווים כלום. הרווחים האדירים על ״אלטקוין מנצח״ מושך המון משקיעים (כגון Doge coin). כל המטבעות הללו עלולים לקחת כסף מהנתח של מחיר ה-BTC בניגוד לתרחיש של 2009 , בו הביטקוין היה המטבע הדיגיטלי היחיד הקיים. 

עלות ההפקה

עלויות הייצור של ביטקוין כוללות הוצאות רבות , תשתית, עובדים, עלויות חשמל ועוד. רמות הקושי השונות באלגוריתמים של BTC משתנה בהתאם לכורים , אבל הממוצע של כריית בלוק נשארת 10 דקות. לדוגמה אם לקחת 15 דק׳ לכרות ביטקוין , הבלוק הבא ימציא בעיה שלוקח לפתור אותה הרבה פחות זמן כך שהממוצע יהיה 10 דק׳ לבלוק , כלומר בעיה שלוקח לפתוח 5 דק׳ (הסתברותית)

רגולציה

הרגולציה לגבי מטבעות קריפטו משתנות ללא הרף והחוק לא יודע איך להתמודד כל כך עם הטכנולוגיה החדשה, ממדינות כמו אל סלבדור ויפן שמקבלות אותו כהליך חוקי ועד למדינות שונות האוסרת רשמית על עסקאות קריפטו או כרייתו. המחיר של BTC עשוי לרדת אם יש ציפייה להחלטה של ממשלה בעד או נגד מטבעות קריפטו. אם לא יודעים מה הולך להתרחש במטבעות הקריפטו מבחינה רגולטורית. זה עלול ליצור פחד בקרב משקיעים, ותכניס פאניקה (מוצדקת או לא ) לעולם הקריפטו.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן