מיסוי על מטבעות דיגיטליים

כיצד עובדת שיטת המיסוי בקריפטו?

קריפטו, הם אמצעי תשלום מבוזר אשר אינו תלוי בגוף מרכזי כלשהוא. המסחר בקריפטו מתבצע בעזרת טכנולוגיה המכונה בלוקצ'יין ורישום העסקאות מתבצע בצורה מאובטחת, מוצפנת ופרטית. התחום של סחר ועסקאות במטבעות קריפטו מערער על המערכת הפיננסית ורשויות המס בישראל ובעולם מנסות להסדיר את הנושא בשנים האחרונות. יש להבדיל בין סחר מקצועי לבין עסקאות חד פעמיות כפי שנסביר בהמשך המאמר.

נכס ולא מטבע

מדינת ישראל הפסיקה להתעלם מהרווחים העצומים הנובעים מהסחר בקריפטו ורואה בייצור ובמסחר במטבעות וירטואליים נכסים המקיימים חבויות מס. בישראל למטבעות קריפטוגרפים אין מעמד של מטבע מבחינה משפטית והם  מוגדרים כנכסים כפי שניירות ערך מוגדרים מההיבט המשפטי. כמו בנכסים אחרים קיימת חובות דיווח לרשויות המס ותשלום מס על הרווחים.

רווחי הון והכנסה פירותית

בעת המימוש של מטבע לרבות בעת המרת ביטקוין לשקל חלות הוראות המס החלות על נכס הן בכל הנוגע למס על  רווחי הון והן בכל הנוגע למס הכנסה פירותי. את השימוש בקריפטו ניתן לסווג  באופנים שונים בהתאם למאפייני השימוש בו ולכל מקרה ייקבע שיעור מס בהתאם לסיווג המתאים באותו המקרה.

כאשר מדובר על פעילות שאינה מוגדרת בתור פעילות עסקית בעת מכירת מטבע קריפטו תתקיים חובת מס בגובה 25 אחוזים כפי שהחוק מחייב במיסוי על  רווח הון. כאשר היקף הפעילות יוגדר ככזה שמהווה הכנסה עסקית ההתייחסות אליו תהיה כעל הכנסה פירותית ויחולו על ההכנסה חבות תשלום לביטוח לאומי כמו גם מס הכנסה שולי שעשוי להגיע לעד 50% מההכנסה בגינה.

תשלום במטבע קריפטו

כאשר מדובר על ביצוע תשלומים במטבע קריפטוגרפי מדובר על חבת מס הדומה לתשלום במטבע רגיל. עסקים אשר מקבלים תשלומים ומשלמים במטבעות אלו ללא קשר לסוג השירותים או המוצרים שהם מוכרים  הינם כפופים לחובת ניהול ספרים. עליהם להציג חשבוניות מסודרות של כלל התקבולים ובמידה ונעשו תשלומים גם את הקבלות בעבורם.

קיזוז הפסדים והוצאת

בעת הדיווח על רווחי קריפטו בהתאם לשיטת המיסוי על רווחי הון  ניתן לקזז הפסדים באופן דומה לקיזוז של הפסדי הון כנגד רווחי הון טרם חישוב חבות המס. כאשר סוחר קריפטו יכול להוכיח כי סבל מגניבה או אובדן של מטבע דיגיטלי הוא יכול להכליל את ההפסד טרם חישוב חבות המס על רווחיו האחרים במטעות הללו.

ניתן גם לקזז את העמלות הקשורות בהמרה ומכירת המטבעות ואת העלויות בגין שכר טרחה של גופים מייצגים כגון משרדי ראיית חשבון ועורכי דין המלווים את הפעילות העסקית והדיווחים לרשויות המס. בכל מקרה של עבודה עם מטבעות קריפטו חשוב לקבל ליווי חשבונאי ומשפטי על מנת לעבוד בהתאם לחוק ולא להסתבך עם חשדות להלבנת הון.

חובת דיווח ללא תלות בחבות המיסוי

מי שמחזיק בתיק ההשקעות שלו מטבעות קריפטו נדרש לדווח על כך למס הכנסה בין אם הוא הרוויח עליהם ובין אם הוא הפסיד. חובת הדיווח קיימת הן כאשר מדובר בהשקעה והן אם מדובר בעסק פעיל ממנו הסוחר רוצה להתפרנס.  בהתאם לשיטת המיסוי בישראל על קריפטו עצם הדיווח הינו נפרד לתשלום המס

ישנם מצבים בהם תתקיים הכנסה אך מכיוון שאין רווח למסות למרות הדיווח לא יוטל מס וישנם מצבים בהם עקב ההפסד ניתן יהיה גם לקבל החזרי מס. אי דיווח על פעילות קריפטו מהווה  עבירה פלילית ועלולה לגרור קנסות בשל עצם אי הדיווח הקנס עשוי להגיע לעד 1,000 שקל עבור כל חודש של עיכוב בדיווח.

ביצוע  הדיווח בפועל

בהתאם לשיטת המיסוי על קריפטו בארץ יש צורך להגיש דיווח שנתי, עדכני ושלם ולצרף את כלל המסמכים הנדרשים על מנת לגבות כראוי את הדיווח. רשות המיסים עשויה לבקש הבהרות ולבקר את הדו"ח השנתי גם ארבע שנים לאחר מועד הגשתו. את הדיווח יש לבצע באמצעות טופס 1301 שהוא למעשה הדו"ח שנתי בצירוף פירוט של העסקאות באמצעות טופס 1399. 

חשוב לבצע דיווח ברזולוציה גבוהה ולכלול את התאריכים ושערי העסקאות, לרבות חישובי הצמדה למדד ועלויות הניתנות להפחתה במסגרת אותה שנת המס.

מה יוגדר כאירוע מס

חשוב להבין כי לא רק בעת המימוש של המטבע הדיגיטלי תתקיים חבות במס. בהתאם לשיטת המיסוי לעיתים יש  צורך לשלם מס גם על עצם ההמרה בין המטבעות הדיגיטליים. כאשר ישנן המרות רבות ללא מכירה אמיתית, מה שמכונה כסף פיאט ישנה חשיבות עצומה לאופן הדיווח לרשות המיסים. 

יש הבדל במה יוגדר אירוע מס כאשר הדיווח נעשה בשיטת סדר המכירה או בשיטת מטבע אחרון שנרכש הוא הראשון שנמכר והשימוש בשיטות השונות יכול להשפיע על חבות המס בצורה דרמטית. על עסקה חד פעמית ועל  עסקאות בהיקף מצמצם כאשר המוכר אינו סוחר מיומן והעסקאות מתבצעות ללא מימון חיצוני יחולו שיעורי המס החלים על רווחי הון בגובה של 25%.

אין הבדל בין המטבעות 

הוראות המיסוי הנוגעות למכירת נכס המהווה אירוע מס קובעות כי הרווח מן המכירה יהיה חייב במס בשיעור של 25%. כל הוצאה של ביטקוין או כל מטבע קריפטוגרפי אחר מרשותו של אדם ייחשב לאירוע מכירה החייב במס הכנסה בשיעור זה ואין הבחנה בין ביטקוין, דוגקווין, אתריום או כל מטבע וירטואלי אחר מבחינת ההגדרה לעניין אירוע מס.

מיסוי על כריית מטבעות

כריית מטבעות קריפטו מתבצעת באמצעות חומרה מתקדמת תוך שימוש באנרגיה חישובית רבה. בהתאם לשיטת המיסוי בישראל כל אדם או חברה שעוסקים בפעילו כרייה נחשבים לעוסקים בפעילות מסחרית עם מאפיינים עסקיים וחבויות המס יהיו מלאות ולא רק באופן הדומה לרווח הון.. הדבר נכון גם למי שמספק שירותים עבור עיבוד העסקאות, אבטחת הרשת או הנפקת  מטבעות חדשים.

סיכום מיסוי קריפטו

לסיכום הנושא,  מיסוי קריפטו הינו מורכב וחשוב לקבל ליווי חשבונאי ומשפטי. כפי שציינו השקעה בקריפטו לרוב תוגדר כהכנסה מרווחי הון והמיסוי יהיה באופן דומה. במקרים בהם מדובר בעסק שזה תחום פעילותו העסקי המיסוי עתיד להיות על הפעילות העסקית לרבות בכל הנוע למס ערף מוסף ומס הכנסה.

מומלץ לצפות בנוסף בראיון של תום עם רואה חשבון חנן אהרנפלד על מיסוי בקריפטו ורגולציה:

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן