מינוף במסחר קריפטו

האם ניתן למנף את המסחר בקריפטו?

במינוף של המסחר בקריפטו לרוב הכוונה להגדיל את הסכומים של ההשקעה ללא השימוש בנכסים האישיים לשם כך. במסחר ממונף עושים שימוש בנכסים שלווים מאחרים וניתן לעשות זאת על ידי קבלת הלוואה פרטית או קבלת הלוואה מאתר הסחר. פוזיציה ממונפת נושאת עמלת מכירה או קנייה כמו כל פוזיציית מסחר רגילה לצד ריבית הנגבית עבור החלק המצוי במינוף.

החשיבות של ערך ההנזלה

כאשר מדובר על סחר ממונף חשוב להבין כי ככל שעולה הסיכוי לרווח גדול יתר כך גם עולה רמת הסיכון. כאשר המקסימום שניתן למעשה להפסיד במסחר הוא הסכום  המושקע מההון הפרטי. ערך ההנזלה בסחר ממונף הוא למעשה שער הנכס בו הפוזיציה תפסיד את כלל ההון השייך לסוחר ובמידה וערך ההנזלה מתממש הפוזיציה תיסגר באופן אוטומטי על ידי זירת המסחר.

המשמעות של המינוף

הדבר נועד להגן על זירת המסחר וככל שרמת המינוף תהיה גדולה יותר כך ערך ההנזלה למעשה יהיה קרוב יותר לשער הכניסה לאותה הפוזיציה. במסחר ממונף חובה להקפיד על  ניהול נכון של הסיכונים ולהיזהר ממה שעשוי להיות חמדנות יתר. תנודתיות היתר בשוק הקריפטו עשויה להביא למחיקת ההשקעה בתוך זמן קצר ולכן אל תסכנו יותר ממה שאתם מוכנים להפסיד.

המשמעות של מינוף ביחס 1:5 היא שכל שקל אחד נותן כוח קנייה של 5 שקל. המשמעות של מינוף ביחס 1:15  היא שכל שקל אחד נותן כוח הקנייה של 15 שקל. מסחר עם מינוף גבוה עשוי אמנם לדרוש פחות הון בהתחלה אבל הדבר מגדיל את סיכויי ההנזלה ככל שהמינוף יהיה גבוה יותר, מרווח התנודתיות יהיה קטן יותר. 

מכפיל המינוף והריבית

חשוב מאוד במינוף של המסחר בקריפטו לעשות זאת במסחר קצר טווח בו הריביות אינן פקטור מרכזי המשפיע על רמת הרווחיות.  בדומה לכל סוג של הלוואה בסחר ממונף קיים יחס ישיר בין ההון אשר הסוחר מעמיד כערבות לבין כוח הקנייה שהוא עשוי לקבל מהמתווך ויחס זה מכונה בתור מכפיל המינוף. הריבית היא למעשה העלות של לקיחת ההלוואה והיא נקבעת בהתאם לגובה הערבות ולרמת המכפיל.

סכום המרג’ין 

המונח מרג’ין משמש לתאר את הסכום הכספי אשר נדרש כערבות על מנת לתחזק את הפוזיציה. המרג'ין הוא למעשה הפיקדון אותו דורש המלווה על מנת לוודא שהוא יקבל גמול עבור הסיכון שהוא לוקח על עצמו בעת מתן ההלוואה עבור המסחר הממונף. כאשר הפוזיציה של המסחר הולכת בכיוון אותו צפה הסוחר כולם מרוויחים.

הריבית על המינוף

כאשר המחיר הולך בכיוון הנגדי, הלווה  עשוי להידרש להעמיד מרג’ין נוסף לדרישתו של המלווה ובמידה וזה לא יעמיד מרג'ין נוסף המלווה ינזיל את המרג’ין ויסגור את הפוזיציה.  

שימוש נכון במינוף מצריך יכולת לבצע חישובים מורכבים וסבלנות על מנת שההנזלה לא תגיע מהר מהמצופה. הריביות עשויות להשתנות בהתאם לסוג של המסחר והוא תלוי גם בנכס הבסיס ובמידת הנזילות שלו כמו גם בגורמים אחרים. בחוזים מתמשכים הריבית לעיתים מחושבת עבור כל 8 שעות. 

חשוב לשים לב שעמלות מסחר עשויות להיות גבוהות במיוחד עקב העמלות שקשורות להלוואה שמקבלים. חשוב לבדוק מראש את העלויות ולקחת אותם בחשבון בחישוב הרווח העתידי. 

מסחר ממונף מספק הגנה מסוימת

יתרון חשוב של מסחר ממונף בקריפטו נמצא בהיבט האבטחתי של הסחר. בקריפטו מומלץ  למזער את הכמות של המטבעות אותם מחזיקים באתרי המסחר השונים עקב החשש מפריצות אליהם מכיוון שאתרי המסחר הינם יעד מבוקש של האקרים לגניבת מטבעות ולא מעט אתרים נפרצו בשנים האחרונות. כאשר מבצעים מסחר ממונף יורד ההיקף של הכסף שהבאתם מהבית שעלול להיגנב.

מיסוי על סחר במינוף

בשונה ממסחר רגיל בקריפטו בו יש מספר גדול של אירועי מס, כשמדובר במינוף של קריפטו אירוע המס למעשה מתרחש רק בעת סגירת הפוזיציה על ידי המשקיע או זירת המסחר. הרווח או ההפסד צריכים להיות מחושבים בהתאם לתוצאה הסופית של הפוזיציה.

 כאשר משקיע מניח שמחירי הביטקוין ירדו מול הדולר והוא מבצע מכירה בחסר על המחיר של הביטקוין, הוא בפועל לוקח הלוואה בביטקוין מהזירה וממיר אותה לדולרים. במקום ששלב זה ייחשב לאירוע מס כמו בעסקה זהה בסחר לא ממונף, אירוע המס למעשה יתרחש בעת הסגירה של הפוזיציה, כלומר לאחר החזרת הביטקוין אותו הוא לווה הסוחר לזירה.

על הרווח יהיה לדווח לרשויות המס ולשלם  מס רווחי הון בדומה לחבות המס במסחר הרגיל.

על חוזים עתידיים

סוג סחר נוסף במטבעות קריפטו הקשור אף הוא למינוף הוא סחר בחוזים עתידיים. ניתן לרכוש בכל עת חוזה עתידי על מטבע קריפטו לשער מוגדר לתאריך מסוים. בין אם השווי שוק באותה העת יהיה נמוך או גבוה יותר, הסוחר ייאלץ לרכוש את המטבע בכמות ובשער של החוזה העתידי. במידה והמטבע עלה מעבר לשער שהוסכם לגביו הוא עשוי להרוויח וכן להיפך.

ניתן לאורך התקופה שבין מועד רכישת החוזה העתידי ומועד הוצאתו אל הפועל לסחור בו עם סוחרים אחרים כך שמחירו למעשה מתעדכן כל העת בהתאם לרמת ההיצע והביקוש בשוק. בדומה לסחר ממונף סחר בחוזים עתידיים מאפשר לסוחרים להגדיל באופן משמעותי את התשואה שלהם במסחר תוף כניסה למספר רב של פוזיציות מסחר באותה העת.

סיכום מינוף בקריפטו

לסיכום הנושא, ניתן לבצע סחר ממונף בקריפטו והדרך הנפוצה והקלה ביותר לעשות זאת זה באמצעות הבורסות שמאפשרות זאת. האסטרטגיה של מסחר ממונף היא אחת הדרכים של הסוחרים להגדיל את הון המטבעות הדיגיטליים שלהם וחשוב לגשת לנושא בזהירות כי התחום מסוכן מאוד עקב התנודות החדות האופייניות לסוג כזה של סחר.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן