Wrapped Ether - סקירה מלאה על המטבע

סקירה מלאה על המטבע – WRAPPED ETHER (WETH)    

סוחרים הנעזרים ברשת אתריום מכירים מצוין את ההתקן הטכני ERC-20 וסביר להניח שביצעו מסחר או השקיעו באסימונים הנעזרים בו. אחרי הכל, התכליתיות, השקיפות והאלסטיות של ההתקן הזה, הפכו אותו לסטנדרט בתעשייה, עבור מיזמים מבוססי רשת האתריום. יישומים מבוזרים מגוונים כדוגמת ארנקי מטבעות קריפטו ובורסות שונות, תומכים באסימוני ERC-20. למרות זאת, קיימת בעיה אחת, אתר ETH והתקן ERC-20 לא ממש מצליחים לעבוד יחד מכיוון שהם אינם פועלים על פי אותם הכללים. הסיבה לכך היא שאתר ETH נוצר הרבה לפני שהושק ויושם ההתקן הטכני ERC-20.

מה החשיבות של אתר אתריום?

אתריום חשוב מכיוון שניתן לסחור באסימוני ERC-20 רק באמצעות אסימוני ERC-20 אחרים ולא באמצעות האתר. בכדי לגשר על הפער הזה ולאפשר המרת אתריום באסימוני ERC-20 ולהיפך, רשת אתריום מציגה אתריום עטוף (wETH). למרות זאת, wETH הנה הגרסה הנסחרת של ERC-20 של אתריום. 

אז מה זה WRAPPED ETHER?

wETH הנה גרסה עטופה של אתריום והיא נקראת כך מפני ש- wETH הוא בעצם אתר "עטוף" בתקני אסימוני ERC-20. מטבעות ואסימונים עטופים הנם בעלי ערך זהה, כמו נכסי הבסיס שלהם. האם אתריום עטוף בטוח מספיק כדי לסחור ולהשקיע בו? ניתן לומר שכן, מבחינת אתריום. wETH מוצמד למחירו של אתריום, ביחס של 1:1, כך שהם למעשה שווים. ההבדל היחיד בין האסימונים העטופים הללו לבין נכסי הבסיס שלהם הוא המקרים שמשתמשים בהם, במיוחד בעבור מטבעות ישנים יותר כגון הביטקוין. אסימונים עטופים הנם למעשה כמו מטבעות יציבים. אם נחשוב על זה, כנראה נבין שמטבעות יציבים מסוגלים להיחשב גם "דולר עטוף", מכיוון שיש להם את אותו הערך כמו נכס הבסיס שלהם, הדולר האמריקאי. מטבעות אלה ניתן אף לפדות בתמורה למטבעות פיאט, מתי שרק מעוניינים בכך. לביטקוין ישנה גרסה עטופה בשם Wrapped Bitcoin, לגרסה זו יש ערך זהה כמו של הביטקוין המקורי. אותו הדבר ניתן לומר אודות בלוקצ'יינים אחרים כדוגמת פנטום או Avalanche. אסימוני אתריום עטופים ניתנים לפתיחה לאחר שנעטפו, בתהליך די פשוט: המשתמשים צריכים רק לשלוח את אסימוני wETH שברשותם לחוזה חכם ברשת האתריום, וזה יחזיר כמות זהה של אתריום. 

אסימונים עטופים עשויים לסייע בפתרון בעיות הקשורות ליכולת העבודה ההדדית, ממנה סובלות מרבית מערכות הבלוקצ'ין, האסימונים מאפשרים לבצע החלפה קלה של אסימון אחד באסימון אחר. למשל, משתמשים, על פי רוב, אינם יכולים להשתמש באתר בלוקצ'ין של מטבע ביטקוין או במפולת שלגים בבלוקצ'ין של אתריום. באמצעות העטיפה, מטבעות הבסיס עוברים טוקניזציה ונעטפים בתקני אסימונים של בלוקצי'ן וכך, מתאפשר השימוש בהם באותה הרשת. 

כיצד עובד האסימון העטוף?

בשונה ממטבע האתריום, לא ניתן להשתמש ב- wETH במטרה לשלם דמי גז ברשת. אולם, מכיוון ש- wETH תואם ל- ERC-20, אפשר להשתמש בו על מנת לספק יותר הזדמנויות השקעה ב- wETH. DAapps יכול לשמש גם כפלטפורמות כגון OpenSea בכדי לרכוש ולמכור בעזרת מכירות פומביות. העטיפה של אסימוני אתריום כרוכה בשליחת ETH לחוזה חכם, החוזה החכם יניב wETH בתמורה לכך. בינתיים, ETH נעול בכדי להבטיח של- wETH קיים גיבוי באמצעות רזרבה. בכל פעם ש- wETH מוחלף בחזרה ל- ETH ה- wETH המוחלף נשרף או נמחק מהמחזור. פעולה זו נעשית בכדי להבטיח ש- wETH יישאר צמוד לערך של ETH כל הזמן. wETH אפשר לרכוש גם באמצעות המרת אסימונים אחרים עבורו, בבורסה של מטבעות דיגיטליים כגון: 

SushiSwap או Uniswap.

אם כך, מדוע צריך את עטיפת האתריום? על פי WETH.io, בשורה התחתונה צריך את עטיפת האתריום כדי לעדכן את בסיס הקוד של האתריום ולהפוך אותו לתואם ERC-20 בפני עצמו. בסוף הפעולה, המטרה לבטל 

את הצורך בעיטוף האתריום לטובת ביצוע פעולה הדדית. עד שיגיעו לכך, wETH ימשיך להיות שימושי וחשוב, בהקניית נזילות, כמו גם בעבור קבלת הלוואות במטבעות דיגיטליים ומסחר NFT.

לסיכום, אין מדובר באמת בעניין של ETH לעומת wETH מכיוון שעטיפת האתריום מהווה אופציית עקיפה של הבעיה מאשר מתן פתרון קבע. מספר שדרוגים שאמורים להתבצע ברשת האתריום, בשנים הקרובות, יקרבו את האתריום לעבר יכולת פעולה הדדית, ברמה גבוהה, יותר ויותר, מיום ליום. 

מהם הסיכונים המסתתרים בשימוש של אתריום עטוף?

ויטליק בוטרין, אחד ממייסדי האתריום הצביע בעצמו על אחד החסרונות העיקריים של הנכסים העטופים. לדברי בוטרין, הבעיה העיקרית של רבים מהנכסים העטופים הללו היא רגישותם לריכוזיות. נכון לעכשיו, נכסי העטיפה אינם שלמים ולא ניתן לבצע אוטומציה באמצעות הבלוקצ'יין של האתריום. העיטוף מתבצע בדרך כלל רק באמצעות תוכניות מרכזיות, ומכאן החשש למניפולציה אפשרית. אסימונים עטופים מונפקים, תלויים בפלטפורמות של צד שלישי המנפיק אותם, ובכפיפות להחלטות הנוגעות לנכסים עטופים בגופים מרכזיים. בוטרין הביע את דאגתו מהאפשרות שמנגנון כזה, יערער את עקרונות הליבה של הביזור והשקיפות אותם מייצגת תעשיית הבלוקצ'ין.

עתידו של האתריום העטוף 

נכון לעכשיו, אסימונים עטופים מאפשרים לבלוקצ'יינים לקיים אינטראקציה זה עם זה. הדבר מאפשר מערכת סביבתית הרבה יותר מבוזרת, שבה ניתן לסחור או להחליף אסימונים בקלות בין פלטפורמות שונות. פתרונות טובים יותר של יכולת פעולה הדדית נראים באופק, כגון: עדכון בסיסי הקוד של הבלוקצ'ין כך שיהיו תואמים זה לזה, או שימוש בשרשראות גשרים. עבור האתריום, לפחות, התוכנית היא בסופו של דבר, להפסיק בהדרגה את השימוש באסימונים עטופים כמו wETH לצד פיתוחי רשת חדשים. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן