polkadot

סקירה מלאה על המטבע פולקדות – (DOT) Polkadot

פולקדות הינו פרוטוקול בעל קוד פתוח שמאפשר מעבר נתונים, מטבעות וירטואלים ונכסים דיגיטלים אשר שואף לתווך ולמעשה לאחד בין כל הבלוקצ'ינים הקיימים בעולם כיום כדי ליצור סינכרון ויעילות גבוהה יותר ביניהם להקלה על מסחר, יצירת חוזים חכמים, פישוט תהליכים עסקיים וקבלת שרותים שונים. אך הסיפור של פולקדות הוא הרבה יותר מקוד גאוני, הוא גם מהפיכה של ממש בענף הקריפטו ואולי גם התחלה של עידן חדש בטכנולוגיה ברשת. 

הכל התחיל בהתחלה 

עולם הקריפטו מבוסס על רשת שנקראת  בלוקצ'יין שמאפשרת מסחר ותקשורת מאובטחים ברשת ולמעשה מאפשרים ליצור הסכמים וחוזים ללא 'איש אמצע' כמו בנק, מוסד פיננסי או כל דבר אחר. רשת הבלוקצ'ין נוצרה כדי לאפשר את השימוש בביטקוין, המטבע הוירטואלי הראשון בעולם, וכל המטבעות שנוצרו לאחריו עדיין משתמשים בטכנולוגיה זו. כיום, קיימים בלוקצ'ינים רבים שמשמשים למטרות שונות, אך הם מוגבלים מבחינת כמות התנועה שעוברת דרכם וחווים קושי משמעותי לתקשר זה עם זה. כאשר בלוצ'יין אחד חווה עומס תנועה של לקוחות או משתמשים הוא עלול ליצור 'פקק תנועה' שגורם לחוסר יעילות ולעיכובים, דבר שיכול להפתר בקלות אילו רק יכלו הבלוקצ'יינים לשתף פעולה זה עם זה בצורה מיטבית. בדיוק לשם מטרה זו נולד פרוטוקול פולקדוט. פולקדוט מקשר בין הבלוקצ'יינים השונים והופך אותם לפאראצ'יין, בה כל אחד מהם יכול לתקשר עם האחרים ביעילות ובמהירות רבה גם אם הם מאד שונים זה מזה תוך סנכרון מלא. יתרון אדיר זה מקנה למפתחי תוכנה, מעצבי אפליקציות ואנשי מקצוע שונים אחרים לעבוד יחד בשיתוף פעולה ובכך להעניק רוח גבית לסטארטאפים ומיזמים שונים, לפשט פרוייקטים רבים, לקצר את משך זמן העבודה וגם להוזיל את עלותם וכל זאת תוך שמירה על פרטיות ובטיחות מלאה ברשת. יתרון אדיר נוסף של הפולקדוט הינו שהוא מנוהל על ידי הקהילה המשתמשת בו ולא על ידי קבוצה קטנה של בעלי מניות. הקהילה מגיעה להחלטות על ידי הצבעה ובכך מתאימה את הבלוקצ'יין לצרכיה ולרצונותיה ללא גורם חיצוני שיחליט עבורם. 

פולקדות ואיתריום 

פולקדות הינה גרסא מתקדמת יותר של איתריום ונוצרה על ידי מי שהיווה עמוד תווך משמעותי באתריום, ד"ר גאווין ווד.  . רשת איתריום נוצרה בשנת 2015 על ידי ויטליק בוטרין במטרה להסיר חסמים מרשת הבלוקצ'יין שסירבלו והקשו עליה למשוך קהילה ויזמים. האיתריום הינו למעשה מחשב על שיתופי, או סוג חדש של אינטרנט, המאפשר לכל משתמש ליצור חוזים חכמים לקבלת שירות, מכירת מוצר, שיתוף פעולה ועוד פעולות נוספות רבות. בדרך זו ניסו ויטליק בוטרין ושותפיו לדרך להפוך את ביטקוין להרבה יותר מרק מטבע, אלא להעביר את האנושות כולה לשלב הבא בהתפתחות המסחר, התעשייה והכלכלה על ידי שיתוף פעולה ישיר האחד עם השני על בסיס אמון הדדי. הדרך ליצור אמון במערכת, בטיחות ופרטיות הינה באמצעות בדיקה בלתי פוסקת של אמינות הצמתים, תגמולם ותמרוצם וסינון הגורמים השליליים החוצה. 

Web3 Foundation

ד"ר גאווין ווד, מייסד שותף ומנהל הטכנולוגיה הראשי של רשת אתריום אשר יצר את שפת התכנות סולידיטי, פרש לאחר שהבין שאתריום 2.0 לא תצא לפועל כפי שרצה. הוא חבר לרוברט הברמייר ופיטר צבאן וביחד הם הקימו את Web3 Foundation אשר פיתחה ומנהלת את רשת פולקדוט, המבוססת רבות על הטכנולוגיה שהושגה באתריום. כיום, פולקדוט מאיימת להאפיל על אתריום עם פשטות, יעילות והתלהבות צרכנים גדולה יותר. למעשה, חזונו של ד"ר ווד שלא התאפשר באתריום, ממומש היום בפולקדוט. 

עיקרון ה- SHARDING

רשת פולקדוט נעזרת בשיטה הנקראת SHARDING או בתרגום לעברית פיצול לחלקים קטנים. בשיטה זו כל פיסת מידע מחולקת בין מספר שרתים או צמתים הנקראים חלקיק והופכים את עבודתם של המפתחים למהירה יותר, מפחיתים עומס מן המערכת כולה ומונעים 'פקקי תנועה' של מידע. כאשר יש צורך באתחול או שדרוג, כל החלקיקים משתדרגים או מאתחלים בו זמנית כדי שכל המערכת כולה תתעדכן מיידית ובו זמנית. 

מטבע פולקדוט

כפי שרשת פולקדוט מאחדת את כל הבלוקצ'יין ויוצרת סנכרון מלא ביניהם, כך גם מטבע פולקדוט שואף למעשה לאחד את כל המטבעות הוירטואלים בעולם וליצור פשטות ויעילות גדולה יותר בכל ענף המסחר הוירטואלי. המטבע פולקדוט נעול בתוך המערכת ומאפשר את תמרוץ בנייתה והשקעת הציבור במה שהולך ונבנה כעתידה של הטכנולוגיה ברשת. 

יתרונות וחסרונות 

מעבר לתחושת הסיפוק שביצירת עתיד טכנולוגי ולקחת חלק בשלב הבא של האינטרנט, למטבע ישנם יתרונות רבים:

  • הוא נוח, הוא פשוט והוא קל לשימוש ובעל פונקציונאליות רבה. 
  • הצטרפות לרשת פולקדוט יכולה להפוך כל מיזם לפשוט יותר, קל יותר, זול יותר ומהיר יותר למפתחים ויוצרים על ידי הפיכת הבלוקצ'יין לפאראצ'יין המסתנכרנים זה עם זה ויוצרים מערכת העברת נתונים יעילה מאד וגם בטוחה.
  • פולקדוט התקבלה בזרועות פתוחות ובתגובות חיוביות מאד מהקהילה, מה שמבטיח את עתידה. 

עם זאת, לכל דבר יש גם צדדים אחרים, להלן החסרונות של פולקדוט:

  • אתריום לא נכנעת כל כך מהר, ועדיין רוב המשתמשים מעדיפים אותה. 
  • 40% מסך כל מטבעות הפולקדוט עדיין נמצאות בידי יוצרי הרשת למרות שהבטיחו שיבזרו אותם, מה שיוצר מעט אי בהירות. 
  • בשנת 2017 התרחשה פריצת ענק בה נגנבו 33 מליון דולר. 
  • עיקרון ה – SHARDING עדיין מעורר חשדנות וחשש מפני ריכוזיות יתר. 
אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן