backrount

סקירה מלאה על המטבע צ'ינלינק – CHAINLINK

מטבע הצי'נלינק הינו חוד החנית של רשת צ'ינלינק שמטרתה לעודד מסחר, תעשיה ועסקים חובקי עולם באמצעות חוזים חכמים. הוא מאפשר לכל בעל חוזה המשתמש בלינק לשלם לכל מפעיל צומת צ'ינלינק עבור שירותיו בקלות, בפשטות וביעילות רבה ובכך לעודד ולתמרץ כלכלית עסקים בכל רחבי העולם, לייעל ולפשט תהליכים, ליצור אמון ולהגן על שני הצדדים ממרמה, והכי חשוב – לקצר את הבירוקרטיה כמעט לאפס. בעולם שבו הטכנולוגיה מתפתחת בצעדי ענק, זה היה רק עניין של זמן עד גם העולם העסקי ירתום אותה לתועלתו ולתועלת עובדיו. 

מטבעות קריפטו – האם הם העתיד?

בשנים האחרונות אנו עדים למעבר איטי ולא לגמרי חף מבעיות ומחששות כבדים אך כבר לגמרי בלתי ניתן לעצירה של מטבעות פיזיים העשויים נייר, מתכת או פלסטיק מנצנץ של כרטיס אשראי לעבר העולם הקריפטואלי וירטואלי, ויתכן מאד שנכדינו יזכו לראות את הכסף הקטן שמצטבר לנו בכיסים רק במוזיאון. אף על פי שעדיין לא הגענו למנוחה והנחלה בשוק המטבעות הוירטואלים והמומחים חלוקים מאד בדעתם בנושא, אי אפשר להתעלם מהעובדה שזה פשוט קורה. המסחר האנושי שהתחיל מצמר כבשים תמורת תבואה, התפתח למטבעות מתכת יקרות ערך ומשם אל הנייר המודפס, עומד לעשות את הקפיצה הבאה שלו למטבע שקיים רק בתוך שרת ולמעשה מבטל את פערי השערים בין המטבעות המקומיים, מטבע קריפטו הינו זהה בערכו בכל נקודה בעולם.   

מהו צ'ינלינק? 

במילים פשוטות צ'ינלינק הינו מטבע וירטואלי שניתן לרכוש ולמכור ולסחור בו, אך הוא קשור ישירות למערכת שממנה הוא נולד (רשת צ'ינלינק) ומשמש לתמרץ את הפעילים בה, לכן לא נוכל לדבר על המטבע לפני שנדבר על רשת צ'ינליק. רשת צי'נלינק נולדה על אדמת ארה"ב על ידי סרגיי נזרוב אשר בשנת 2014 ייסד וניהל חברה בשם SMARTCONTRACT על שמטרתה להפעיל רשת של חוזים חכמים לכל מטרה ועניין המפשטים, מייעלים ומקלים על שיתוף הפעולה בין כל שני אנשים או שני גופים, בין אם מדובר על קשר ארעי כגון תשלום על אובר ובין אם מדובר בקשר עסקי מורכב בין שני תאגידים. לסרגיי נזרוב כבר היה נסיון קודם עם מטבעות וירטואליים כיוון שלפני כן ייסד את Exchange Secure Asset Exchange הלא היא בורסת המטבעות הוירטואלים, ושילוב בין עולם החוזים החכמים והמטבע הוירטואלי דרכו ניתן לשלם עבור השירותים שסוכמו בחוזים הינו התגשמות החזון שלו לעולם שבו פשוט כל כך לעשות עסקים בכל מקום בעולם. כך עובדת רשת הצ'ינלינק:

  1. יצירת חוזה חכם – החוזה מאפשר הסכם מכל סוג שהוא בין שני אנשים אשר מאד ייתכן כי כל אחד מהם יתגורר בקצה אחר של כדור הארץ והם מעולם לא ייפגשו פיזית לבצע רכישה ומכירה, השקעה, שיתוף פעולה, או כל דבר אחר בלי 'איש אמצע' כגון בנקים, מתווכים וכדומה. החוזה הינו אוטומתי ונכנס לפעולה כאשר כל התנאים בו מתקיימים, אך הבעיה היא שמישהו צריך להזין את הנתונים כדי שהרשת תדע לזהות שכל התנאים אכן מתקיימים, ולשם כך נולדו תוכנות האורקל.
  1. אורקל – תוכנה אשר מזרימה מידע לתוך רשת הצ'ינלינק, מתרגמת אותו ומאפשרת קליטה שלו בתוך המערכת. האורקלים נבחנים כל העת על פי המוניטין ורמת האמינות שלכם ומושלכים החוצה אם האמינות שלהם נפגמת. מפעילי האורקל נקראים צמתי צ'ינלינק. 
  1. תשלום – בעלי החוזים משלמים למפעילי אורקל, אותם צמתי צ'ינלינק, באמצעות המטבע צ'ינלינק. המחיר נקבע על ידיהם לפי המוניטין שצברו ואיכות המידע שהשיגו. 

תמריץ לפעילים ברשת צ'ינלינק 

מכאן ניתן להבין שחוזים חכמים יכולים להתקיים רק כאשר מספקים להם נתונים אמינים שדרכם הם יכולים לאמת את התנאים האוטומטיים שנקבעו להם, כמו לדוגמא, האם האדם איתו אתה עומד לבצע עסקה אכן מחזיק בסכום הכסף אותו אתה דורש, האם הוא אדם אמין או מפוקפק, והאם המוצר שאתה עומד לרכוש מומלץ על ידי אחרים שרכשו אותו והיו מרוצים. זהו רק מספר קטן של דוגמאות כאשר רמת המורכבות עולה ככל שהחוזה מורכב יותר. האורקלים משמשים תפקיד מרכזי בהזנת המידע, ומאחר והם מסוננים על פי רמת המוניטין ואמיתות המידע שהם מוסרים, הם גם נמצאים בתחרות כבדה זה עם זה. כדי לתמרץ אותם על עבודתם ולהפוך את הרשת כולה לאמינה, יעילה ובטוחה יותר, משלמים להם במטבעות קריפטו צ'ינלינק. 

יתרונות וחסרונות של המטבע

מעבר לעניין הערכי של תמיכה בסטארט אפ גלובלי עם מטרה מאד חיובית – לפשט ולהקל על בני אדם לערוך הסכמים תוך שמירה על אמון ובטיחות ומניעת זיופים ופשיעה כלכלית מבלי להזדקק לבנקים, למתווכים או לכל מיני גורמים שישמשו 'איש אמצע' לטוב ולרע ולתרום להתפתחות הצעד הבא בכלכלה העולמית, המטבע נחשב לילד הפלא של עולם מטבעות הקריפטו ורבים נלהבים מאד להשקיע בו, כך שעתידו נראה מובטח מתמיד. החסרון הוא כמובן הצד השני של ההבטחה – העובדה שעולם מטבעות הקריפטו אמנם מאד מבטיח, אך איש אינו יכול להיות בטוח שהוא גם יקיים. החשש מפני המעבר מכסף מוחשי שניתן למשש ולהחזיק ביד עדיין גובר על הצורך בחדשנות ובעקיפת גורמים בירוקרטים כגון בנקים, מוסדות פיננסיים ושערי חליפין. רבים גם מתמרמרים על חוסר שקיפות של צוות הפיתוח של רשת צ'ינלינק שמעט מעיבה על האמון בה למרבה הצער של רבים. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן