TETHER

סקירה מלאה על המטבע  TETHER – תטר

תטר הוא מטבע דיגיטלי ממשפחת מטבעות ה- Stablecoins. כשמדברים על מטבעות אלה, מדברים על מטבעות הנסמכים על נכסים חיצוניים מסוגים שונים: זהב, נפט, דולר ועוד. במקרה של מטבע תטר הוא מבוסס על הדולר והוא דוגמא מצוינת למודל מטבעות כזה שהשיג הצלחה רבה. מבחינת שווי שוק, התטר הנו המטבע השלישי בהיקפו, אחרי הביטקוין והאתריום. מדוע תטר הגיע למעמד רם דרג זה? מהם יתרונותיו? וכיצד ניתן לרכוש ולסחור מטבע זה?

מתחילים מהצעד הראשון

האנשים העומדים מאחורי ייסודו של מטבע התטר הנם ברוק פירס, ריב קולינס וקרייג סלרס. שלושתם הקימו בשנת 2014 חברה בשם Tether ltd. החזון של החברה היה לשלב מטבעות פיאט בבלוקצ'ין (מטבעות פיאט הן מטבעות הנמצאות במערכת כספים, שבה הערך של הכסף נקבע בהתאם לחוק מדינה). עיקרון זה מייצר יציבות יחסית, המגובה בנכסים חיצוניים פיזיים. האסטרטגיה של השותפים הייתה פיזור לשלושה מטבעות שונים. המטבע הראשון והנפוץ מבניהם הוא USTether שאוזן אל מול הדולר האמריקאי 1 כנגד 1. בנוסף, השותפים עמדו מאחורי מטבע נוסף שאוזן אל מול היורו האירופאי ועל עוד מטבע שאוזן אל מול היין היפני. 

המנגנון של תטר

בבסיס הרעיון של תטר עמדה ההכרזה שהחברה תמצב את מטבע ה- USDT שלה ביחס של USDT אחד מול דולר אחד, והיא תחזיק את הדולרים ברזרבות תזרים המזומנים שלה. החברה התחייבה לתת מטבע תטר על כל דולר בגיבוי של 100%. המהלך לא היה פשוט אולם, תטר מצליחה להתנהל תחת השווי הייחודי של 1 דולר, באמצעות נכסים חיצוניים אחרים, הכוללים גם נכסים פיזיים והלוואות. 

היתרונות של תטר

התטר מאפשר שימוש ב- USTD במטרה לבצע העברת כספים ברשת המבוזרת, בצורה יעילה ומהירה. היות והמטבע פועל כך שהוא תמיד עומד על שווי זהה לזה של הדולר, אפשר בהחלט להשתמש בו לטובת ביצוע העברה של כסף, מאדם לאדם, במרחבי הרשת. מטבע ה- USDT מאפשר גם למערכות של מטבעות דיגיטליים אחרים, לייעל את המערכת, מכיוון שישנן הגבלות משפטיות, כאלה ואחרות, שבעטין הן אינן יכולות לעשות שימוש במטבעות פיאט. מטבע ה- USDT מהווה מקפצה נהדרת לאנשים חדשים המצטרפים למרחב המסחר במטבעות דיגיטליים. לאור כל אלה, יכולות חברות הזנק חדשות, לבצע החלפה של כספי פיאט עם מטבע תטר, בדרך לגביית הכסף שלהן באופן חלק ומותאם לשוק. יתרון גדול מאוד שמציג מטבע התטר הנו, הידידותיות הרבה שלו למשתמש כלומר, לסוחרים הנמצאים בתחילת דרכם, כאלה המבקשים לא להסתכן יתר על המידה, בשלבי המסחר ההתחלתיים שלהם. ערך מטבע התטר יציב, הוא שומר של שווי שוק נאה ולכן, מומלץ מאוד לסחור ולהשתמש בו. 

כל מטבע והחסרונות שלו

מטבע USDT אינו מספק את רמת האנונימיות שמספקים מטבעות דיגיטליים אחרים. על מנת לבצע רכישה של מטבע USDT יש להעביר מסמכים שונים, המוודאים את הזהות של הקונה, בטרם ייפתח לו חשבון. בשונה ממטבעות אחרים, אין קריאה גורפת, לציבור הרחב, לבצע כרייה של המטבע. חברת Tether ltd מחזיקה בבלעדיות את זכויות הכרייה של המטבע. הסיבה לכך נעוצה, כפי הנראה, בצורך לשמור על הערך היציב של המטבע מול הדולר. חסרון נוסף שיש לציין, למרות שישנם כאלה שלא יראו בכך חסרון כלל וכלל הוא, שמטבע התטר הנו סטייבלקוין כלומר, מטבע שלא מייצר כמעט סיכונים אבל, באותה מידה אינו מראה תשואות חדות כלפי מעלה. מטבעות דיגיטליים אחרים עשויים לשנות את שווים בצורה דרמטית בזמן קצר, מה שמאפשר לקונה להרוויח סכומי כסף גדולים או להפסיד אותם במקום. מצב מאין זה לא קיים סביב מטבע התטר. 

הדרך שעשה המטבע מיום היווסדו ועד היום

תחילת המסחר במטבע התטר הייתה בשנת 2015, מאז זרמו הרבה מאוד מים בנהר, התטר עבר זעזועים מסוגים שונים, והם השפיעו על ערכו ועל אמינות חברת Tether ltd בקרב הסוחרים והמשתמשים. בשנת 2017 נפרצה כביכול החברה ונגנבו מטבעות USDT בשווי של 31 מיליון דולר. בשנת 2018, נפלה החברה שוב למלכודות, לאחר שהתגלה שמעולם לא עמדה בתקנים השומרים על האמינות והערך של המטבע, בעולם האמיתי. זאת ועוד, החברה הודיעה כי מנתקת מגע מחברת הביקורת שלה, דבר שגרר אחריו זימון להתייצב מול הרגולטורים. 

למרות האירועים המפורטים להלן, מצב המטבע כיום מצוין. נכון שלא ניתן עדין לדעת כיצד שומר המטבע על ערך של 1 דולר, מכיוון שזהו מידע שנשמר מוצפן בידי מנהלי החברה בלבד. אולם, כן ניתן לומר, ששווי השוק של מטבע התטר, נסק בצורה מדהימה במהלך השנה האחרונה. שווי השוק הכפיל את עצמו פי 10 וכיום, מטבע התטר הגיע לסכום עצום של 60 מיליארד דולרים, דבר הממקם אותו כאמור, במקום השלישי מבין המטבעות הדיגיטליים השונים. מטבע התטר ממשיך לשמור על יציבות וחווה תנודות מזעריות בלבד. 

פלטפורמות הרכישה של תטר בישראל

קיים מגוון גדול של אפשרויות לרכישת USDT בישראל. שווי תטר אחד כשווי דולר אחד כלומר, סביב 3.5 שקלים. הפוטנציאל של מטבע זה הוא גדול וידוע שכ- 50% מהרכישות המתבצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים בכל רחבי העולם, הם במטבע זה.  סוחרים ישראלים יכולים לסחור בתטר באמצעות זירת המסחר Cex.io הפועלת משנת 2013 ומסייעת היטב ברכישה של מטבעות דיגיטליים באמצעות דולרים. זירה אופציונאלית נוספת היא Binance הקוראנית, מכיוון שהאתר שלה מתורגם גם לעברית. ניתן לקחת בחשבון גם את Kraken הפופולרית. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן