SHIBA

סקירה מלאה על המטבע שיבה – SHIBA

סיפורו של מטבע השיבה ( שיבה אינו ) הינו סיפור על בדיחת רשת שהפכה להצלחה באמצעות קצת חוש הומור בריא, אמון הציבור ותמיכת זירות המסחר המובילות, מה שמראה שענף המטבעות הקריפטו מסוגל להכיל גם מטבעות בעלי אפיונים מאד מיוחדים. במאמר זה נסביר איך הפכה הלצת רשת חביבה למטבע שמגלגל עשרות מיליארדים וצובר פופולאריות רבה, או במילים אחרות, איך כלבלב חמוד הפך לאווז המטיל ביצי זהב, וכמה זמן לדעת המומחים תימשך ההרפתקאה. 

שיבה אינו – הבדיחה שהפכה רצינית ( מאד )

מי אמר שלאנשי מפתח חשובים בתחום הקריפטו אין חוש הומור? הבדיחה המתגלגלת שהגיעה עד לויטליק בוטרין ( מייסד אתריום ) ששיתף פעולה בשמחה ואל אילון מאסק שאף רכש כלב מגזע שיבה אינו, הפכה רצינית מאד כשהמטבע למעשה הפך אמיתי. הכל התחיל מבדיחת רשת אותה הריץ אדם אלמוני שמכנה את עצמו 'ריושי' בשנת 2020 כשהכריז על הפצתו של מטבע חדש בשם 'שיבה' על שם הגזע הכלבים הלאומי של יפן שיבה אינו ( זן של כלב שפיץ בעל פנים מתוקות, חיוך רחב וצבע פרווה זהוב שהתפרסם בזכות הספר 'האצ'י' המתאר את חייו של כלב שהגיע מדי יום לתחנת הרכבת כדי להמתין שם בנאמנות לבעליו ). בראשיתו הוא נקרא 'רוצח הדוגקוין' וערכו היה אפסי כיוון שהונפקו קוודריליון ( מליון מיליארד ) מטבעות. אך כשבורסות רציניות כגון בינאנס ואוקיאקס החלו לאפשר מסחר בו, ערכו החל לנסוק. בשנת 2021 הודיע ריושי כי מאחר והמטבע הפך לגיטימי בזירות המסחר הקריפטוגרפי הוא מוסר את אחוזי השליטה בו ומעביר את המטבע לניהול הקהילה. כחלק מחוש ההומור הבריא שלו, נשלחו 41 אחוזים מן המטבעות אל מייסד אתריום הצעיר ויטליק בוטרין אשר הגיב בחיוך ותרם 50 טריליון מהם לקרן צדקה, ואת מה שנותר בידיו השמיד על ידי שליחתם לארנק קריפטוגרפי בעל כתובת מתה. אילון מאסק הצטרף לחגיגה כשפרסם תמונה שלו מצולם עם כלבו המאומץ וגרם לנסיקה פראית של המטבע, ואלמוני נוסף שזהותו לא נחשפה עד עצם היום רכש שש טריליון מטבעות בשווי של כ – 50 מליון דולר ותרם גם הוא לעלייה באמון הציבור במטבע על אף שעתידו כלל לא ברור ואיש אינו יודע מתי תיגמר המסיבה. 

הרוח שמאחורי המטבע 

בתוך כל בדיחה יש גרעין של אמת, וכך גם בסיפור של מטבע שיבה. ריושו המסתורי סיפר כי רצה לדעת מה יקרה אם מטבע קריפוטגרפי ינוהל כולו על ידי קהילת המשתמשים שלו, השערתו היתה שמערכת המושתתת על ביזור קולקטיבי תהיה חזקה יותר מאשר מערכת ריכוזית. כדי למשוך אליו חברי קהילה נאמנים ולמעשה ליצור ניסוי חברתי בהיקף אדיר, הציב ריושו שלושה עקרונות יסוד:

  • המטבע ייווצר יש מאין.
  • איש לא ינהל אותו באופן ריכוזי, גם לא מימיו הראשונים. 
  • כל מי שמעוניין לסחור בו חייב להצהיר על אהבתו האינסופית לכלבי שיבה אינו. 

כדי להפוך את המטבע לבעל קיום, הוא נוצר כטוקן ERC -20  המבוסס על טכנולוגיית אתריום וגם אוחסן בבלוקצ'יין שלה. כשנשאל מדוע בחר לעשות זאת ולא לפתח בלוקצ'יין משלו, טען ריושו כי הוא העדיף להסתמך על האיכות והאבטחה של בלוקצ'יין אתריום מאשר ליצור בלוקצ'יין משלו ובכך לחסוך משאבי זמן וכסף בזמן 'שיגור' הפרוייקט. 

ייצוב המטבע והפיכתו ללגיטימי 

ככל שהפופולאריות והבאז סביב המטבע המשונה גברו, הבין ריושי כי מדובר במטבע שהופך לגיטימי ונסחר בצורה יפה על ידי מאות אלפי אנשים. לכן נעשו מספר פעולות פיננסיות לתרום לייצובו. הבעיה העיקרית היתה הכמות הבלתי נתפסת של מטבעות שהונפקו והצורך לייצב את מחירם. העובדה שויטליק בוטרין השמיד כמעט רבע מהם עזרה מאד, ואת השאר נעל ריושו ביוניסוואפ כדי להפוך אותם אמינים ונזילים יותר לעסקאות עתידיות. 

האקו סיסטם של שיבה 

הסביבה האקולוגית של שיבה מורכבת מארבעה מטבעות עיקריים: שיבה, הרצועה, העצם, והסוואפ:

  • שיבה אינו – מטבע שיבה אינו הנקרא גם בקיצור שיב, הינו חוזה חכם מטכנולוגיית אתריום, הוא המטבע הראשון שהונפק בהנפקת ענק כחלק מהבדיחה, אך מאז התייצב מאד. 
  • מטבע הרצועה – המטבע השני הונפק בכמות זעירה ( יחסית למטבעות ) של כ- 110,000 יחידות כדי ליצור ביקוש ולהעלות את ערכו. המטבע משמש להפקדות בסיכון גבוה וצבירת ריביות בבריכות נזילות.
  • מטבע עצם –  המטבע השלישי הונפק ב- 250 מליון יחידות במטרה להעניק שליטה וזכות הצבעה לחברי קהילת שיבה אינו בכל הנוגע להחלטות עתידיות שנועדו לשפר ולקדם את הפרוייקט. 
  • שיבה סוואפ – זהו מטבע סחיר שמאפשר מסחר דרך בריכות נזילות ללא פיקוח וללא תיווך, בשונה מזירות מסחר כגון בינאנס או קראקן ובכך מאפשרת את רוח הקהילה שהבטיח ריושי. 

עתיד המטבע 

נכון לעכשיו, המטבע נהנה מפופולאריות ויציבות, אך חשוב לזכור כי אין צוות מפתחים, ולמעשה אין צוות כלל, העומד מאחורי המטבע והוא כולו מבוסס על טכנולוגיה שכבר היתה קיימת ללא פיתוח נוסף. במקרה זה לא ברור מה יהיה עתידו, ומתי הדמות האלמונית רישיו יחליט לסגור את המיזם ומה יקרה עם כל ההשקעות בו. עם זאת, אין ספק שיש רבים התוכמים בו ואף מעודדים את ההשקעה בו. אך למטבע הפופולאריות יש שני צדדים – כשאילון מאסק נשאל כמה מטבעות שיבה יש לו וענה 'אפס', צנח ערכו בפתאומיות. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן