DAI

סקירה מלאה על המטבע דאי – DAI

המטבע דאי הינו סטייבלקוין, כלומר, מטבע אשר מנגנון כלכלי מחושב הופך אותו ליציב יותר ובעל ערך קבוע אשר שוויו תמיד יהיה דולר אחד והוא בעיקר משמש להשקעות, כערבות להלוואות, מסחר ממונף ועוד פעולות פיננסיות שהיתכנותן תלויה במטבע חזק שערכו אינו צפוי לקרוס ( למרות שאי אפשר לדעת אף פעם, ואם הדולר יקרוס מאיזושהי סיבה, איתו יצלול גם ערך הדאי ). 

יציבות כמפתח ליצירת אמון 

שוק מטבעות הקריפטו הינו חדשני, פורץ דרך, מהווה קרקע פורייה לכלכלה חדשה, אינטרנט חדש, דרך חדשה לבני אדם לסחור זה עם זה ( זו למעשה דרך מאד ישנה עם גיבוי טכנולוגי אדיר ) לגייס תרומות ולהשקיע האחד בשני בלי 'איש אמצע' ובאמצעות חוזים חכמים ליצירת אמון, פרטיות ובטיחות. אפשר למנות בלי סוף את היתרונות הרבים של מטבעות הקריפטו שלמעשה שינו את הדרך שבה אנחנו תופסים את המושג 'כסף', אבל הדבר האחרון שאפשר להגיד עליו זה שהוא יציב. המטבע דאי נוצר מתוך מטרה מכוונת מראש לבנות מטבע אמין, בעל יציבות וצמוד דולר כדי לאפשר היתכנות גבוהה לעסקאות שונות. אף על פי שהמילה 'דאי' לקוחה מן השפה הסינית ( פירושה הלוואה ) המטבע עצמו נוצר על ידי מפתח דני בשם רון כריסטנן, מייסד ומנהל חברת מייקרדאו, בשנת 2017. על אף היציבות שהמטבע אמור היה לספק, ההיסטוריה שלו לא היתה יציבה כלל וכלל ורשמה צניחות ערך משמעותיות, אי בהירות לגבי העתיד ומחלוקות פנימיות בתוך חברת מייקרדאו אשר גרמה לעזיבתו של המנהל הטכני הראשי, וכמובן שגם מגיפת הקורונה טרפה את הקלפים ועירערה את יציבותו. אך נכון להיום השיג המטבע הרבה מן הכוונה המקורית שלו והמנגנון הפיננסי שנבנה עבורו מספק תוצאות יפות עבור קהילת המשתמשים בו. 

הצורך ביציבות בעולם הקריפטו 

כמו כל מטבע, גם בעולם הקריפטו הצלחתם של המטבעות תלויה באמון הציבור. די בידיעה חדשותית שלילית אחת על מטבע מסויים והדרך לקריסה תהיה מהירה מאד. כדי ליצור יחסי אמון בין משתמשי המטבע ולאפשר עסקאות, הלוואות, השקעות ויזמות באמצעות מטבעות קריפטו ומצד שני לסנן החוצה גורמים עבריינים, יש צורך ביציבות. 

מנגנון הייצוב של הדאי

מטבע הדאי מבוסס על חוזה חכם אשר כל משתמש יכול ליצור בעצמו, כלומר, מטבע הדאי אינו מונפק על ידי חברה כלשהי ואינו נוצר באמצעות כרייה. יצירת המטבע מתאפשרת באמצעות שימוש במייקר פרוטוקול המבוסס על טכנולוגיית אתריום. הפרוטוקול מאפשר לכל משתמש לשמור את מטבעות הדאי שלו ב'כספת', שהיא למעשה חוזה חכם בבלוקצ'יין של אתריום, כדי לשמור על ערכו בצמוד לערך הדולר. נכון להיום אין מגבלה על ייצור מטבעות דאי ויש קרוב לשלושה מיליארד מטבעות במערכת. בנוסף לכך, המייקר פרוטוקול מבצע את הפעולות הבאות באוטומטיות:

  • שומר על יחס של 1:1 עם הדולר האמריקאי.
  • מפקח על הנפקות ושריפות של דאי.
  • שולט בשיעורי הריבית.
  • אחראי על שיעורי הייצוב.
  • מטיל קנסות.
  • מעורב במערכות מכירה פומביות.
  • מאפשר הצבעות וקבלת החלטות קהילתית.

הלוואות כנגד דאי 

מטבע הדאי יכול לפתור בעיה משמעותית מאד עבור משקיעי הקריפטו, והיא בעיית הנזילות. נניח שלדוגמא אתם מחזיקים בסטוק של מטבעות אתריום (  ETH) ולפתע אתם זקוקים למטבע נזיל אך חוששים למכור את מטבעות האתריום ממש ברגע זה בשל חוסר כדאיות. מטבע הדאי יכול לשמש לכם כערבון כנגד מטבעות האתריום שלכם כך תוכלו ללוות עד כ – 66% משווי מטבעות האתריום כדי להשתמש בהם ככסף נזיל. יש ריבית על הפעולה הזו אך ברוב המקרים עדיין העסקה תהיה כדאית מאד. זה מאוד מקל על פעילותם של עסקים רבים, השקעות, מיזמים וסטארטאפים שאינם צריכים לבצע פעולות מכירה במחירי הפסד רק כדי להוציא לפועל עסקה, לשלם חוב, או לרכוש דבר מה. 

יתרונות הדאי 

למטבע הדאי יש יתרונות רבים, במיוחד לאור העובדה שצוות מקצועי מאד של מפתחים עומד מאחוריו עם אג'נדה מאד ברורה לייצב אותו באמצעות מנגנונים לגיטימיים שרכשו את אמונם של מדינות וגופים פיננסיים רבים, אך הוא אינו חף מחסרונות. להלן היתרונות והחסרונות של מטבע הדאי:

יתרונות 

  • עצמאות – הדאי הינו מטבע עצמאי, אינו תלוי בבנקים ואפילו לא תלוי בנכסים או בממון שלכם, כלומר, די בהון קריפטוגרפי כדי להוציא לפועל עסקאות דיגיטליות ואין שום קשר לעובר ושב שלכם בחשבון הבנק. 
  • אמון הציבור – הדאי צבר אמון רב של המערכות השונות ונחשב למטבע אמין ובטוח מאד. 
  • פרטיות  – כל משתמש במטבע נהנה מפרטיות רבה וניתן להשתמש בו גם בצורה אנונימית. 
  • הכספת –  כשיש מטבעות דאי בכספת ניתן לקבל כנגדם אשראי וריבית, מה שמקל על תשלומים, סגירת עסקאות ועתיד כלכלי ברור יותר. 

חסרונות 

  • מורכבות – שימוש במטבע דורש ידע והבנה בטכניקת המטבעות הקריפטוגרפיים, ולא ממש מתאים למי שרק מתחיל את דרכו במסחר הדיגיטלי.
  • מטבעות שאינם מקבלים ערבות – בקרב קהילת המשתמשים במטבעות וירטואליים התעורר זעם על הסלקטיביות של מטבע הדאי המעניק ערבות למטבעות מסויימים אך לא לאחרים. 
  • לכספת יש חור – אף על פי שהכספת שמציע הדאי היא אחד החוזקות שלו, היא למעשה גם אחת החולשות שלו מאחר והיא מהווה השקעה בסיכון בשל מחירי ההסדר שלה. 
  • קל לפריצה – מאחר והמטבע מושתת על חוזה חכם בטכנולוגיית אתריום, הוא קל לפריצה. 
אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן