ערך הביטקוין

סקירה מלאה על המטבע ביטקוין – Bitcoin (BTC)

ביטקוין הנו המטבע הווירטואלי הראשון, מטבע שאינו נמצא תחת ניהולה של ממשלה או בנק. מטבע זה מאפשר העברת ערך מכל נקודה על גבי הגלובוס, בכל רגע נתון, בכל יום, בכל שעה, בזמן קצר, ביעילות ובתשלום עמלה מינימלית. הביטקוין היווה, בימיו הראשונים, סוג של בדיחה עמומה בפיהם של אנשי כלכלה ממסדיים אולם, המטבע הוכיח די מהר שכל הספקנים טעו, הוא נסק וייצר רווחים עצומים לאלו שבחרו לרכוש אותו ולהשקיע בו. 

הימים הראשונים של המטבע הווירטואלי הראשון

השנים הראשונות של מטבע הביטקוין היו מלאות תהיות וספקות. בשנים הראשונות נחשף המטבע באמצעות שני מרחבים שלא היה עליהם קונצנזוס: וויקיליקס, בראשו עומד ג'וליאן אסאנג' וסילק רוד, פלטפורמה המאפשרת מסחר ברשת האפלה, הפועלת ברובד הנסתר של הרשת האינטרנטית. וויקיליקס שהיה סוג של אתר הדלפות שעסק בפרסום מידע סודי שזלג, בדרך לא דרך, מאתרים של בנקים, חברות ענק, ממשלות וסוכנויות ביון, שם לעצמו כמטרה את חשיפת המידע, כדי לזעזע ולהראות לעולם כיצד פועלים הארגונים בהם אנו שמים את מבטחנו, מתחת לפני השטח. עקב דליפה רבת משמעות אודות מסמכים מסווגים של הממשל האמריקאי, הכריזה ממשלת ארה"ב על הטלת קנסות וסנקציות גדולות ומשמעותיות, על אמצעי המימון של וויקיליקס. ארה"ב דאגה לשבש את פעילות האשראי, הבנקאות ומערכות הגביה של האתר ובעליו. 

השפעת המהלכים האמריקאים על המטבע ועל וויקיליס

מרגע חשיפת סיפור הטלת הסנקציות על וויקיליקס, אלפי אנשים החלו לסחור בביטקוין ולשלם באמצעותו לוויקיליקס, שהכנסותיו רק הלכו ותפחו מאז הוטלו הסנקציות עליו. מטבע הביטקוין הגיע בנובמבר 2017 לשווי של 10,000 דולר לביטקוין אחד וכך, נכנס לתודעת ציבור המשקיעים בעולם במהירות רבה יותר. 

מסחר ברשת האפלה

סילק רוד היה אתר למסחר אלקטרוני שפעל ברשת האפלה והנסתרת מרוב בני האדם. האגדה מספרת שהאנשים הפעילים ברשת זו הם בעיקר פושעים ופורעי חוק. הרשת האפלה וסילק רוד הוו קרקע פורייה למסחר בתחומים שונים ובניהם: מרשמי תרופות, סמים, מטבעות דיגיטליים ועוד. סילק רוד פעלה במשך שנתיים והיו לה משתמשים רבים, חלקם הגדול השתמש בביטקוין והחגיגה הזאת נמשכה עד ליום המעצר 

של מייסד סילק רוד. 

תדמית שלילית למטבע שיכול להיטיב

מטבע הביטקוין החל את דרכו במקומות הנחשבים לאפלים וכאלה הנמצאים מחוץ לחוק. אי לכך, נוצרה למטבע תדמית שלילית ומשקיעים מוסדיים רבים שמרו ממנו מרחק. התקשורת חגגה בכותרות המאשימות את המטבע ככזה המשמש להלבנת הון, קניית סמים, מימון פעולות טרור ומימון פשע באופן כללי. אולם, האמת הייתה שונה בתכלית, אחוז קטן מאוד מפעילות המטבע הייתה אכן קשורה בפשע. לא משנה כיצד התחיל המטבע את דרכו, הביטקוין הוכיח במהירות רבה שהוא יכול להוות אמצעי תשלום רלוונטי ויעיל ולכן, ככל שהזמן חלף, משתמשים רבים הצטרפו למעגל המשתמשים במטבע. 

ביטקוין ברמה הטכנית של המונח

אחד הדברים היפים בביטקוין הוא, שבניגוד למטבעות הכסף הסטנדרטיות, הביטקוין איננו תלוי בשום ארגון מרכזי כגון בנק או ממשלה. הביטקוין הוא למעשה רשומה היושבת על קובץ ציבורי העונה לשם "שרשרת בלוקים" או בלוקצ'ין. ניתן להשתמש במטבע הביטקוין באמצעות תוכנה ייעודית בשם "ארנק", כשאתם משתמשים גם ביומן מבוזר (הנקרא גם ספר חשבונות משותף. יומן זה מהווה מוסכמה על הצורה בו משוכפל, משותף ומותאם, מקבץ של נתונים דיגיטליים, הנמצאים במקומות שונים בעולם. ליומן מבוזר אין מנהל אחד או מערכת הדואגת לאחסון כל הנתונים במקום מרכזי אחד). המערך המתפעל את מטבע הביטקוין, דואג לכך שתשלומים יבוצעו בזמן ובאופן תקין כלומר, כל סכום שמועבר לתשלום נגרע מהמקור ומועבר ליעדו. 

כריית מטבעות דיגיטליים

כריית מטבעות דיגיטליים איננה כוללת רק את פעולת הייצור של מטבעות דיגיטליים. בתהליך כריית המטבעות מתבצעות פעולות נוספות, בהן מאמתים את העסקה ברשת הבלוקצ'ין ולאחר מכן, מוסיפים אותה למה שנקרא, פנקס החשבונות המבוזר (רישום דיגיטלי של עסקאות, היושב באופן מאובטח במצב אחסנה, במסד נתונים מבוזר. מסד הנתונים, מתוחזק על ידי רשת נרחבת של מחשבים, ללא מרכז אחסון ושליטה מרכזי. כל מחשב הנמצא ברשת, מחזיק בכל המידע שנמצא על גבי הפנקס והוא אחראי על אימות ואחסון של נתונים חדשים המתווספים מעת לעת). בדרך זו מונעים כרייה כפולה של מטבעות דיגיטליים ברשת. כאשר מתבצעת פעולת תשלום באמצעות מטבע הביטקוין, או כל מטבע דיגיטלי אחר, הפעולה מעודכנת בפנקס הדיגיטלי, על ידי ציון נתוני חיוב וזיכוי של חשבונות. 

לא הכל מושלם במרחב הדיגיטלי ואחת הבעיות הקשות במרחב זה היא, היכולת של אנשים בעלי ידע במחשבים, לבצע פריצה לרשת ולייצר מניפולציות המשבשות את העסקה. כשמדובר בכסף פיזי קל למנוע פעולה כזאת אולם, כשמדובר בכסף דיגיטלי (ווירטואלי), קשה מאוד למנוע את הדבר. אי לכך, הפנקס המבוזר, מאפשר רק לכורים מוכרים, אותם ניתן לאמת, המשתמשים במכשירים ייעודיים, לרשום פעולות שבצעו בפנקס. שיטה זו גורמת לכל אדם המשתתף כדין בכרייה, להרגיש מחויבות לאבטחת התהליך ברשת ולעשות כל מה שהוא יכול, כדי למנוע כרייה כפולה. 

הבונוסים של הכורים במטבעות ווירטואליים

הכורים המבצעים את פעולותיהם בצורה אמינה, ובהתאם לכללי הכרייה, מקבלים בתמורה מטבעות חדשים, שנוצרו בעקבות אימות מוצלח של כורים אחרים, דבר המאפשר את הפעילות התקינה והמסחר הבטוח ברשת. 

לפיכך, מומלץ בהחלט להיות כורה אמין מכיוון שזה שווה כסף של ממש. במטרה שרק כורי מטבעות דיגיטליים, המאומתים כהלכה, יוכלו לכרות מטבעות ולאמת עסקאות, נוצר ה – proof of work, פרוטוקול מקובל המוכיח את הדברים. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן