איך פועל מטבע קריפטו

כיצד פועלים מטבעות קריפטו

בוודאי כבר שמעתם מחברים על מטבעות הקריפטו אך לא ממש הבנתם מה הם ואיך זה עובד. המטבעות הקריפטוגרים הם למעשה הרבה יותר מכסף, ומאפשרים הרחבה של המושג באמצעות חוזים חכמים שבעזרתם ניתן ליצור שיתופי פעולה מסוגים שונים ללא תיווך של בנק או מוסד מסחרי. במאמר זה ננסה להציג בפניכם כיצד פועלים המטבעות הקריפוטגרפיים ואיך הם מתכוונים לשנות את העולם. 

מטבעות קריפטו 

כל מי שמעוניין לצלול לעולם הקריפטו צריך להבין שבלי הכנה ובלי ידע מוקדם קשה מאד להבין במה כדאי להשקיע. זהו עולם שונה מכל מה שהכרתם עד היום ופועלים בו כוחות כלכליים ורעיוניים אחרים מן הבורסה, ניירות הערך או תיקי ההשקעות הקונבנציונליים. פירוש השם 'קריפטו' ביוונית הוא סוד, משהו נסתר, ובמתמתיקה פירושו צופן. כל המטבעות הקריפטוגרפיים הם למעשה צפנים שנועדו להגן על הקונים והמוכרים מפני נוכלים וכדי להעניק להם אנונימיות ופרטיות על ידי כך שאתם למעשה הופכים למספר ארנק ותו לא. ההצפנה גם מונעת שיכפול וזיוף מטבעות כדי שהשימוש בהם יהיה בטוח ככל הניתן. אך לפני שאתם מרכיבים משקפי שמש, חובשים כובע רחב ויוצאים לסחור ברחבי הבלוקצ'יין, דעו כי מצד שני יש שקיפות רבה מאד בתוך המערכת וכי עסקאות שנחתמו בו נרשמות לנצח, לא ניתן לשנות אותן, לא ניתן לזייף אותן ולא ניתן למחוק אותן, כך שאם מישהו יגלה את שם הארנק שלכם, הוא יוכל בקלות לראות את כל העסקאות שביצעתם כמו אדם המדפדף בספר החשבונות שלכם. נקודה נוספת שיש לשים אליה לב הוא שנכון להיום, טרם ניתן פתרון למטבעות שנשלחו לכתובת שגויה או לא קיימת ונתקעו שם ללא יכולת ביטול. כלומר, אם טעיתם בכתובת, הקלדתם מספר לא נכון או שלחתם את הכסף לכתובת לא רשומה, הוא יאבד לכם. לכן, נכון להיום, שוק מטבעות הקריפטו מתאים בעיקר להרפתקנים. 

הבלוקצ'יין 

כל מטבע קריפטו קיים בתוך מערכת שנקראת בלוקצ'יין. נסו לדמיין מחברת שבה נרשמות כל העסקאות שמבוצעות באמצעות המטבע, ממש כמו יומן מסודר של רשם, מחברת שלא ניתנת לשינוי או מחיקה מרגע שנרשמו בה פרטי העסקה. כל בלוק הוא למעשה דף במחברת וכשהוא נחתם, מיד נוצר בו דף חדש. שרשראות הבלוקצ'יין קשורות האחת לשניה קשר בלתי ינותק ומאפשרות צפייה לאחור לכל משתמשי הבלוקצ'יין בשקיפות מלאה. פרט לזהות שלכם לא ניתן להסתיר דבר בתוך הבלוקצ'יין וזאת כדי שניתן יהיה לתת אמון זה בזה לאורך זמן. באמצעות רשת הבלוקצ'יין ניתן ליצור חוזים חכמים בין שני אנשים או שני גופים לצורך שיתוף פעולה. חשוב לציין שמרגע שנחתם החוזה לא ניתן לבטלו בשום דרך כדי להגן על שני הצדדים מפני נוכלות. זה יכול להיות שיתוף פעולה של גיוס כספים שבו צד אחד מתחייב להשקיע וצד שני מתחייב להחזיר את הכסף בתנאים מסויימים, זה יכול להיות מוסיקאי המוכר את השיר החדש שלו למעריץ, זה יכול להיות מהנדס מחשבים שמוכר איקס שעות עבודה למעסיק שנמצא בכלל בקצה השני של העולם ועוד אינספור עסקאות אחרות שנחתמות בין שני אנשים או שני גופים ללא איש אמצע. מהו איש אמצע? בנק, מוסד פיננסי, מוסד מסחרי, חנות, קמעונית, חברת ייבוא וייצוא, כל חוליה בשרשרת שמספקת סחורה כלשהי מאדם אחד לאדם אחר תוך גביית עמלה על כך היא איש אמצע. באמצעות החוזה החכם לא צריך אותם יותר, לא את גוגל, לא את אפל מיוזיק, לא את אלי אקספרס, לא את מייסיס, לא את הבנק ולא את המוכר חסר הסבלנות בחנות עשה זאת בעצמך המועדפת עליכם. נשמע מעולה? נכון, כי זה באמת מעולה. זה כל כך מעולה שזה מעלה את השאלה, מה יהיה על כלכלת העתיד? 

מה יהיה על כלכלת העתיד?

בעוד שבשנות השמונים מטבעות הקריפטו קיבלו את אותה ההתייחסות כמו הרעיון שמכוניות ירחפו באויר, כיום המחשבה היא אחרת לגמרי. אפילו בנקים גדולים כמו ג'י פי מורגן צ'ייס הנפיקו מטבע דיגיטלי ( אמנם סגור לחלוטין ) מהסיבה שאם אינך יכול להלחם בהם, הצטרף אליהם. בחלק זה חשוב לציין את השינוי המחשבתי – תרבותי הנוסף שמביאים איתם המטבעות הקריפטוגרפיים והוא הביזור. נכון להיום, אנחנו חיים בעולם שבו חברות גדולות הינן מאד ריכזויות. חברת אפל, למשל, לא תעשה סקר לכל משתמשי האייפון האם הם מעוניינים למנות אדם זה או אחר למחלקת המחשוב שלה, וחברת גוגל לא טורחת להתייעץ עם מיליארדי משתמשיה האם כדאי להשקיע במכוניות אוטונומיות או בתרופה לסרטן. כמעט במאה אחוזים מן החברות, המנכ"ל והדירקטוריון מחליטים מי ישמש בתפקיד בכיר כזה או אחר ואיך ייראו השקעות החברה ומדווחים לאחר מכן על החלטותיהם לבעלי המניות. אך בעולם הקריפטו המטבעות נהנים מביזור מלא או חלקי. ביזור מלא, כדוגמת הביטקוין, הוא שציבור המשתתפים מחליט כל החלטה באמצעות הצבעה ולכל משתתף קול שווה. באת'ריום, מטבע בעל ביזור חלקי, למשתתפים יש כוח מאוד נחשב בהחלטות השונות, אך מנהלי את'ריום מנווטים את עתיד המטבע על פי שיקוליהם. הרעיון שכל משתתף יכול לקחת חלק בהחלטות ולהצביע להן הוא לא פחות ממהפכני וגורם לכלכלנים רבים לתהות כיצד תראה הכלכלה בעוד שנים כשקולו של אינסטלטור, אמן מחתרתי ועורך דין יהיו שווים. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן