הקשר בין מטבעות קריפטו לשוק המניות

למטבעות הקריפטו יצא שם טוב בשנים האחרונות, בשל הרווחים הנאים שהם הניבו לאלו שרכשו אותם. בתקופה בה הבורסות השונות ברחבי העולם מגלות חוסר יציבות והמדדים נמצאים רוב הזמן בירידה, מראה מטבע הקריפטו יציבות מסוימת, למרות שחלק מהמטבעות ספגו גם הם ירידות משמעותיות. החברות שפתחו מטבעות דיגיטליים, אולי למרבה הפלא, חלקן לפחות, נסחרות בבורסות השונות, לא הבורסות של המטבעות הדיגיטליים. חברות גדולות כמו אתריום, הונפקו ומניותיהן נסחרות בבורסות שונות ברחבי העולם. חדי העין בוודאי שמו לב, שמטבעות הקריפטו מראים, לאורך זמן, ביצועים טובים יותר, מאשר המניות של אותן חברות.

מטבעות הקריפטו והחברות הסוחרות בהם

בדיקה של מומחי ענף הקריפטו העלתה תמונה המציגה חוסר תאום בין מטבעות הקריפטו, שווי החברות שפתחו אותן ושווי המניות של החברות הסוחרות במטבעות אלה. כלומר, עבור המשקיעים, השקעה במטבעות הקריפטו טובה יותר מאשר השקעה בחברות הסוחרות בהם. בשנת 2022 תחום מטבעות הקריפטו היה בירידה, על אף העובדה, שמליוני בני אדם סחרו בביטקוין, אתריום ומטבעות אחרים. השנה הסתיימה בהפסדים מצטברים של 19% וזה לא מעט. אולם, שוק המניות של החברות העוסקות במסחר הקריפטו, הראו תוצאות עוד פחות טובות וחלקן ירדו בכ- 60%. שווי השוק של כלל חברות הקריפטו שנסחרות באופן ציבורי ירד בשנת 2022 ל- 60 מיליארד דולרים לעומת 100 דולרים כשהביטקוין היה בשיא. כל אלה מעידים על כך שלמרות הקשר בין המטבעות הדיגיטליים לחברות הסוחרות בהם, אין קורלציה מלאה בתנודות הערך שלהם. 

מהות הפערים בין המטבעות לחברות הסוחרות בהם

הפער הקיים בשווי של מטבעות הקריפטו לבין השווי של החברות העוסקות במטבעות הקריפטו, אינו מפתיע. ניתן לומר שתמיד קיים פער בין הערך של נכס מסוים לבין הערך של החברות שרוקמות סביבו עסקים מניבים. הביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים, מקבלים את כוחם מהעניין שמגלים בהם הצרכנים והשימוש שהם עושים בהם. מנגד, החברות שעוסקות במסחר במטבעות הקריפטו, מרוויחות את ערכן בהתאם לגדול ההצלחה שלהן במכירת מוצריהן למגוון הלקוחות המשקיעים. 

מעמדן ושוויין של חברות הכרייה

שווי המניות של החברות העוסקות בכריית מטבעות דיגיטליים, חברות המעבדות את העסקאות שמתבצעות במטבעות הקריפטו ושומרות את הרשת הספציפית באוויר, סובל מתנודתיות יתר בשל העובדה שהמשקיעים העיקריים שלהן הם אנשים פרטיים. הכורים עצמם הם כבר סיפור אחר לחלוטין. הכורים עסוקים, אך ורק, בהפעלת התוכנה המעבדת את עסקאות הקריפטו, בשימת דגש על הביטקוין. פעולת הכרייה אינה מושכת אליה השקעה מכיוונן של החברות המוסדיות. ציוד הכרייה נחשב ליקר מאוד והפעולה דורשת עבודה מסביב לשעון, במשך כל ימי השבוע. משקיעים רבים אינם בטוחים שיוכלו לממן את רכישת הציוד הנדרש לצורך ביצוע הכרייה, בזמן שמחירי המניות נמוכים ושווי מטבעות הקריפטו, הנמוך גם הוא יחסית, יאכלו להם את רווחי הכרייה הצפויים. 

השמרנות הממסדית 

שוק מטבעות הקריפטו חווה תנודתיות שלא ידע קודם לכן אולם, הוא עדין נחשב לשוק חיובי, סוער ומניב. למרות שמדובר בתחום פיננסי מניב, המערכות הבנקאיות הממסדיות, ממשיכות להתייחס בחשדנות גדולה כלפי ענף פיננסי זה ולכן, הן גם מערימות לא מעט קשיים, בכל הקשור להעברות כספים באמצעותו. אי לכך, מומחים בנושא חיפשו ומצאו פתרון, כלי השקעה בורסאיים, אותם ניתן לקשור לתחום הקריפטו. ישנם לא מעט משקיעים שהיו מעוניינים לעשות את הצעד הראשון שלהם בתחום הקריפטו אבל, בבואם לעשותו הם מגלים שהדבר לא פשוט. הבנקים בישראל אינם עושים חיים קלים למשקיעי הקריפטו, הם מייצרים במכוון קשיים בכל הקשור להעברה של כספים מבורסות הקריפטו, לנוכח החשש מהלבנת הון ומכספים המועברים לטובת מימון של עסקים וגורמים מהתחום האפור. 

עולם חדש 

בשנים האחרונות, אולי בעקבות תדמיתו של הקריפטו, שלא התאימה לכולם, נוצרו אופציות חשיפה חדשות לענף הקריפטו, המאפשרות למשקיעים חדשים ואחרים, לקחת חלק בשגשוג של עולם המטבעות הווירטואליים, מבלי לרכוש מטבעות אלה. האופציה הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הבורסות המסורתיות, המציעות מכשירים פיננסיים להשקעה בענף הקריפטו במקום ביצוע רכישה ישירה של מטבעות מסוג זה. בחלק מהבורסות בעולם, ניתן לרכוש תעודות סל העוקבות אחר מדדי הקריפטו והמטבעות. מדוע מדובר באופציה טובה עבור אלו החוששים עדין מעולם הקריפטו? מכיוון שתעודות הסל מאפשרות חשיפה הן למטבע מסוים אחד, והן לסל רחב של מטבעות דיגיטליים, כך שמתקבלת רמת אבטחה מסוימת, ברמה גבוהה, מפני תנודות שווי קיצוניות. 

מניות בלוקצ'ין

אופציה אטרקטיבית נוספת עבור משקיעים חדשים המעוניינים לגעת, לא לגעת, במטבעות הקריפטו היא, רכישת מניות של חברות מתחום הבלוקצ'ין והמטבעות הווירטואליים. מדוע זה כדאי? מכיוון שהשגשוג היחסי, המורגש בתחום מטבעות הקריפטו, מקרין גם על חברות אלה. לכן, מי שרוכש מניה של חברה כדוגמת קוינבייס, אחת הבורסות הגדולות בעולם בתחום הקריפטו, הנסחרת גם בבורסת הנאסד"ק, נחשב למשקיע בשוק הקריפטו מבלי שרכש אפילו לא מטבע אחת ווירטואלית. כמו שאמרנו, לגעת לא לגעת, לרכוש בשוק הקריפטו מבלי לקנות מטבעות קריפטו. מומלץ, בטרם תבצעו פעולה כלשהי, להתייעץ עם אדם המנוסה בתחום. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן