קריפטו ואנרגיה

תפקידם של מטבעות הקריפטו במגזר האנרגיה

עולם המטבעות הדיגיטליים קשור לעולם האנרגיה בשל צריכת החשמל המוגברת, הנדרשת לצורך כריית מטבעות קריפטו. ישנם החושבים שמדובר בעומס מיותר המזיק לסביבה ואינו תורם למאבק במשבר האקלים אולם, ישנם כאלה החושבים שהמטבעות הדיגיטליים ידידותיים יותר לסביבה מאשר הכסף הרגיל והם תורמים לכך שיהיה לנו עתיד ירוק ונקי יותר. בתקופה האחרונה, בהמשך לעליית מחיר מטבע הביטקוין וצמיחת התעשייה, החלו להישמע ביקורות, חוזרות ונשנות, אודות המטבע והשימושים שלו. מרבית הביקורות נשמעות בהקשר שמטבע הביטקוין משמש את ארגוני הפשיעה, שהוא לא יותר מהונאה, בועה ריקה ובמרכז הטענות הנזק שהוא מייצר לסביבה.   

האם הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים בכלל מגבירים את זיהום הסביבה?

הנושא של זיהום האוויר והסביבה נמצא במרכזו של השיח בישראל ובעולם כולו. אנשי עסקים בכירים, מכל רחבי העולם, הודיעו לאחרונה שהם יפסיקו לקבל תשלומים באמצעות מטבעות דיגיטליים בשל צריכת האנרגיה המוגברת והמזהמת שהם דורשים. לקריאה של אנשי העסקים הבכירים הצטרפה במפתיע גם ממשלת סין שבנוסף, יצאה כנגד הכורים והסוחרים במטבעות הקריפטו. אי לכך, סוחרי קריפטו וכורים רבים ברחו מסין, שהחלה להגביל את הצריכה הנדרשת לביצוע פעולת הכרייה של המטבעות הווירטואליים. 

כמות האנרגיה שצורך הביטקוין ומטבעות הקריפטו

מכיוון שהביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי הראשון, רבים נוטים להתייחס קודם כל להשפעות שלו, הן על המערכות הפיננסיות והן, על איכות הסביבה. הביטקוין הוא מערכת מוניטרית מבוזרת (ללא רגולציה מרכזית), העובדת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. ניתן להשתמש במערכת זו מבלי לעבור מתווכים שונים בדרך. האנשים המאבטחים ושומרים על המערכת הזאת הם הכורים המבצעים את פעולת הייצור של המטבעות. הפעולה שלהם דורשת כוח מחשוב חזק במיוחד הצורך אנרגיית חשמל. ניתן לומר שכורי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים בכלל, נאלצים לשלם חשבונות חשמל גבוהים מאוד, גם במדינות בהן עלות החשמל איננה בשמיים. 

מדוע הביטקוין צורך חשמל

ביטקוין וכך גם מטבעות נוספים, נוצרים בבלוק שהוא חלק משרשרת של בלוקים (בלוקצ'ין). כורים רבים מסביב לגלובוס מתחרים על פתרונות של חידות מורכבות במתמטיקה, הראשון מבין המתחרים שפותר את החידה, מקבל את הזכות לכרות את הבלוק הבא בשרשרת. הבלוק החדש מכיל מידע עדכני ומאומת אודות העסקאות שבוצעו און ליין, על ידי משתמשי המטבע מכל העולם. פעולת הכרייה מייצרת את רמת האבטחה הנדרשת במערכת של המטבע. בדרך זו, נשמרים חוקי הרשת אותה מכירים כל המשתמשים, והם אשרו אותם מבעוד מועד. חוקים אלה מאומתים מחדש כל עשר דקות, במקביל ליצירת כל בלוק חדש. בדרך זו שומרים שאף אחד לא יוכל להונות את המערכת ולהעביר מטבע לשתי כתובות שונות. 

נוסחת העבודה גורסת שככל שקיימת יותר אנרגיה בכרייה, רמת האבטחה של המערכת יותר גבוהה. הכורים מתפקדים, במידה מסוימת, כמנהלי חשבונות, המאמתים עסקאות וחותמים על כל דף הנמצא במחברת החשבונאים שהיא למעשה, הבלוק החדש. כורה המצליח לפתור חידה ולכרות בלוק חדש בשרשרת הבלוקים, מקבל גם מטבע חנם. בנוסף, מרוויח הכורה, עמלה המשולמת על ידי משתמשים אחרים עבור הרישום של העסקאות שנמצאות על הבלוק שיצרו. כדי לפתור חידה יש לבצע, במהירות גדולה ביותר, חישובים מתמטיים מורכבים. ניתן לבצע את החישובים הללו באמצעות מכשירים מיוחדים שמטרת העל שלהם הנה כריית מטבע דיגיטלי כמו הביטקוין. האנרגיה הגבוהה הנדרשת מהכורים היא בכדי לקרר את המכשור הכבד שברשותם.

האם כריית המטבעות אכן גורמת לזיהום הסביבה?

צריכת אנרגיית חשמל גדולה מייצרת על פניו זיהום אוויר ולכן, התשובה לשאלה היא חיובית. בדומה לתהליכי הפקת אנרגיית חשמל אחרים, גם בתהליך כריית מטבעות דיגיטליים נפלטים גזים לחלל האוויר ולכן, במקומות מסוימים בעולם, מתבצעת הכרייה באמצעות אנרגיה המבוססת על נפט, גז טבעי ופחם. אולם, כדי להיות בטוחים שאכן תהליך כריית הביטקוין למשל, מייצר זיהום ברמה חריגה, יש לבצע בחינה יותר מעמיקה של הדברים ולהשוות בין אנרגיית חשמל לאנרגיות אחרות, הנחשבות נקיות וירוקות יותר. 

אנרגיה מתחדשת ומטבעות דיגיטליים

מדינת סין, עד לא מכבר, הייתה שותפה לתהליכי כריית הביטקוין ואפשרה כרייה באמצעות אנרגיה מבוססת פחם, במטרה לייצר חשמל. סין ידועה בשימוש הפחם שלה לייצור חשמל ורוב אנרגיית החשמל בסין מתבססת על שימוש בפחם. אי לכך, ניתן היה להניח שכריית הביטקוין בסין תתבסס גם היא, בעיקר על פחם ואולם, לא כך היה הדבר. במקרים רבים כריית הביטקוין התבצעה בחוות בהן הסתייעו בחשמל עודף ובכלים לייצור חשמל, ששימשו תחנות חשמל שאינן פעילות יותר. מדובר בניצול אנרגיה קיימת שאם לא היו משתמשים בה לכריית ביטקוין, הייתה סתם מתבזבזת. ישנן מדינות המציעות כריית ביטקוין באמצעות אנרגיות ירוקות וזולות יותר ועושה רושם שהכורים בדרך ל מדינות אלה. 

התרומה של הביטקוין לעתיד ירוק יותר

 הכרייה של הביטקוין, למרות שאיננה הידידותית ביותר לסביבה, מאפשרת לממן את המעבר לאנרגיה ירוקה יותר. כריית הביטקוין מייצרת תמריצים לשוק הפרטי ומאפשרת העברה של המימון, משליטת הממשלות לידי שליטה של השווקים החופשיים ברחבי העולם, היכולים לבצע מוניטיזציה לאנרגיה בסמוך למקום בו היא מיוצרת. בדרך זו, ניתן לאתר את האנרגיה הירוקה ביותר, שלא פעם, היא גם הזולה ביותר. כאשר בונים מפעל המייצר חשמל, מומלץ לחשוב בגדול ולייצר תשתית שתספק כמות חשמל גבוהה יותר ממה שחושבים שתידרש מהמפעל. אנרגיה זו תשמש פעילויות שונות, הקשורות לכריית מטבעות קריפטו ולא תבוזבז כפי שקורה היום במקומות שונים. 

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן