הסטנדרט החדש של האינטרנט.Web 2.0 נגד  Web 3.0

מכירים את ההמצאות האלו ששינו את פני האנושות? 

המצאת האינטרנט, הגלגל ואפילו הכתב – כל ההמצאות המדהימות האלו השתמשו בטכנולוגיות קיימות בשביל לשפר את רמת החיים שלנו. קחו לדוגמה את הפרוטוקול https, הוא פרוטוקול ששייך ל- web 2.0 והוא מושתת על המצאת האינטרנט. פרוטוקול זה יושב על web 2.0 והוא סטנדרט מאובטח שמשתמש בהצפנה סימטרית, הצפנה אשר נותנת פרטיות למשתמשים. בנוסף, HTTPS עובד נפלא כבר שנים רבות ומספק לנו חוויית גלישה מאובטחת ויוצאת מן הכלל. לדוגמה הכתובת https://www.google.com תיתן לכם להכנס לשרתי גוגל, ומשם כמובן ניתן לתקשר בצורה מאובטחת עם כל העולם ולקבל את כל המידע שאתם צריכים, וזאת, מבלי לחלק את המידע שנמצא אצלכם במחשב (אלא אם כן הסכמתם לכך).

בנוסף, אם גלשתם ל- https://www.google.com , יהיה לכם קל במיוחד לשלוף מידע מהאפליקציות של גוגל , ואם אתם מנויים בגוגל תוכלו להוציא טבלה ישירות מ- google sheets או לכתוב מייל לחבר שלכם ב-Gmail, בין היתר תוכלו לשמור סיסמאות בגוגל וגם להעלות קבצים רגישים לענן שלהם וזאת מבלי שהפרטיות שלכם תיפגע. 

מעת לעת, אחד השרתים של החברות הגדולות קורס. בחודש אוקטובר 2021 הייתה קריסה של שרתי פייסבוק וחווינו הפוגה קלה בחיים שלנו (גם אתם הרגשתם כמה העולם שקט בלי הוואטספ?) 

אבל מה היה לפני פרוטוקול HTTPS? ומה זה בכלל Web 1.0? 

בעבר היה אינטרנט שאפשר לקרוא ממנו דברים. סוג של מאגר מידע ענק בלי יכולת ליצור אינטראקציה איתו לעומת Web 2.0, כמו שהוסבר קודם, אשר נותן אפשרות ליצור אינטראקציה עם אתרים, להירשם, להזדהות ועוד.

אז מדוע Web 3.0 הוא הדבר הגדול הבא? 

האינטרנט בו אנו משתמשים גדל כל יום וגם כך הביקוש לתשתיות על מנת לתמוך בגדילה שלו. גודל השוק של ״ענני המחשב״ (עננים אשר ניתן לאחסן עליהם אתרים, מסמכים, קבצים וכו) ב-2021 מוערך ב-370 מליארד דולר, וזה צפוי לגדול בכ-20% בכל שנה.

אבל זה לא רק שהאינטרנט גדל, אלא הוא גם מתפתח טכנולוגית. בדור הנוכחי של האינטרנט (Web 2.0) יש כמה פגמים מובנים: 

קודם כל, הוא לא מבוזר – רוב המידע הפיננסי, הפרטי והאישי שלנו, עובר דרך תאגידים גדולים, בנקים, ממשלות ועוד, וזאת בגלל שלהם יש את התשתיות וגם את הידע עלינו (אין לנו ברירה אלא לתת להם את הפרטים שלנו- הם שולטים בתשתיות). 

בנוסף, שחקנים בודדים יכולים לצנזר או לבטל משתמשים בגלל הכוח המופרז שלהם. למשל, פייסבוק יכולה בכל רגע למחוק חשבון פייסבוק של אדם מסוים וזאת מכיוון שהמנכ״ל שלה החליט שזה לא תואם את תנאי המדיניות שלהם. הגופים המרוכזים האלו יכולים לקחת מיסים מופרזים, לתת תנאים דרקוניים ובשורה התחתונה – לעשות כל מה שבא להם. 

מכיוון שהחברות הגדולות שולטות בתשתיות בצורה מוחלטת, הם יכולות להשתמש בכוח הזה לרעה.

חיסרון נוסף ב- Web 2.0 זה שהוא מוגבל על ידי הטכנולוגיה העכשווית ואי אפשר להכניס בו טכנולוגיות נוספות כמו בלוקצ׳יין, AI, למידת מכונה, IOT ועוד. הטכנולוגיות שייצרו בעתיד יהוו בסיס לאינטרנט בלתי מוגבל וחכם הרבה יותר מהאינטרנט העכשווי, אינטרנט שבו הכל משתלב בהרמוניה, בצורה חלקה ויד אדם לא תשלוט בו. 

ב-Web 2.0 האינטרנט לא לומד אותך ואת הצרכים שלך, מחשבי העל של גוגל ואמזון לומדים אותך ולוקחים ממך מה שהם צריכים ממך! (מה אתה אוהב ללבוש, לאכול, על מה אתה אוהב להסתכל ומהם הרגלי הגלישה שלך – זאת על מנת להתאים לך פרסומות באופן מדויק ולהשאיר אותך בפלטפורמות שלהם זמן רב ככל שניתן כדי שתצפה בכמה שיותר פרסומות ). בנוסף, הקוד שלהם אינו קוד פתוח, ולכן הם לא נתונים לביקורת ההמונים מפאת חוסר שקיפות משווע.

אז מה הבעיה? 

חוסר בתשתיות של הציבור הרחב לעומת עודף תשתיות של ארגונים גדולים ומרוכזים. זאת הבעיה הגדולה. אבל מה אם היינו מצליחים לאחד את כל המחשבים של כולנו לכדי תשתית אחת גדולה? הרי כמעט כולנו לא משתמשים בכל החומרה של המחשב שלנו, ולפעמים יש לנו מחשב שיושב סתם ולא עושה כלום. מה אם היינו יכולים לאחד את כל הכוח הזה ביחד על ידי טכנולוגיית הבלוקצ׳יין ולהקים אינטרנט משלנו? נשמע מעניין?

נחזור לזה אחר כך.

אז מה כל כך מיוחד באינטרנט Web 3.0? 

קודם כל , לא ניתן לצנזר או לבטל אתרים ב Web 3.0. הכל צריך לעבור הצבעה של רוב המשתמשים שמחזיקים את האתר (להלן – הכורים(. בנוסף ב-Web 3.0, המידע זורם בחופשיות ויישומים המופעלים על ידי חוזים חכמים משתלבים בצורה חלקה, אינטרנט שבו כל ״כורה״ מחזיק חתיכת מידע מהאתר שלך באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ׳יין. הפרוטוקול החדש לפיו עובדים דברים ב Web 3.0 נקרא ipfs והוא עובד בצורה דומה מאוד לתוכנת torrent המוכרת (הרבה מאוד אנשים מחזיקים את האתר או הקובץ שלך ועל ידי פרוטוקול ipfs אפשר להרכיב את הפאזל הזה לכדי אתר/קובץ אחד שלם). 

אבל עדיין יש בעיה: רוב הפרויקטים שמתיימרים לייצג את הדור הבא של האינטרנט הם פרויקטים שאינם מבוזרים מספיק כגון Solana,Polkadot,Avalanche. כל אלו עובדים על שיטת קונצנזוס של ״הוכחת בעלות״, הוכחה בעייתית שנותנת לעשירים לאט לאט להשתלט על הרשת. 

כדי שטכנולוגיית הבלוקצ׳יין Web 3.0 תמשיך לצעוד קדימה צריך מערכת מבוזרת באמת. מערכת שעובדת על מנגנון הוכחת עבודה (כמו ביטקוין). בעוד שיש הרבה מאוד אפליקציות מבוזרות עבור web 3.0, כמו פנקייק סוואפ או axie infinity, למרבה ההפתעה יש מעט מאוד ספקי תשתיות מבוזרים. 

אבל מה זה ספקי תשתיות מבוזרים?

ספק תשתיות מבוזר זה אומר שכל אחד יכול לתרום מה״חומרה״ של המחשב שלו לטובת רשת מסוימת. ניקח לדוגמה את internet computer שמשתמש במטבע icp- ונכון לכתיבת שורות אלו הוא ממוקם בין המטבעות הראשונים ב-coingeko. internet computer נותן את היכולת לכל אחד להאציל משאבים מהמחשב שלו על מנת להריץ אתר אינטרנט מבוזר עם אפליקציות מבוזרות שמשתמשות בכל הטכנולוגיות החדשות שהאינטרנט דור 3 יכול להציע. כלומר מישהו יכול להשתמש במחשב שלי על מנת לאחסן מידע ולאחסן קוד או פרוטוקול מסוים ואז, חלק מהאתר שלו ישב על המחשב שלי, וכך, בוב שיושב באמריקה יכול לגלוש באתר הזה על ידי כך שהוא מוריד את נתוני האתר(או חלק מהם) מהמחשב שלי ומעוד כמה מחשבים בו זמנית ומרכיב מהחלקים אתר שלם שעובד נפלא – מדהים לא?

אבל למה שאני אתן חלק מהמחשב שלי? מה אני מרוויח מזה? 

בתמורה לכך שאני נותן חלק מהמחשב שלי על מנת לתרום לאינטרנט המבוזר של internet computer, אני מתוגמל במטבעות icp שמטבעות אלו משמשים את המתכנתים על רשת ה-internet computer וכל אחד מהם שווה ברגע כתיבת שורות אלה בערך כ50$. ככל שאתן יותר משאבים ל – internet computer, כך התגמול שלי יגדל.

אז נעשה רגע סדר: אינטרנט דור שלוש מאחסן את האתרים בהרבה מאוד מקומות ויכול להרכיב מהחתיכות שנמצאות בכל מחשב (שהחליט לתרום את חלקו לרשת) אתר שלם. דבר נוסף שקורה באינטרנט דור 3 הוא שהתשתיות חדלות מלהיות מונופול של תאגידי ענק וממשלות. אפשר לאחד את כוח המחשוב של כולנו לכדי יחידה אחת ענקית שתספיק בשביל להריץ את האינטרנט כולו.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן