רשתות חברתיות מבוזרות

הופעתן של רשתות חברתיות מבוזרות

בעת המודרנית, אפשר כבר לקבוע כי אחד מכלי ההשפעה המרכזיים ביותר, בו מתרכזת מגוון התקשרות בין בני האדם, האינטראקציות החברתיות, דיווח על חדשות, דיונים פוליטיים או דיונים במגוון נושאים אחרים, הוא הרשתות החברתיות. רשתות אלו, הן חלק פשוט בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו. אך חשוב לזכור, כי הרשתות החברתיות המסורתיות, היו בנויות עד היום מסוג של פלטפורמות מרכזיות, המפעילות שליטה ובקרה על נתונים של משתמשים, מנהלות תוכן וגישה לרשת על סמך אותם נתונים, ומבצעות ניתוחים שונים על נתוני המשתמשים הצבורים במאגרי הנתונים שלהם. כיום ישנה מהפכה בתחום הנ"ל, על ידי הופעתן של הרשתות החברתיות המבוזרות. רשתות אלו, גרמו לשינוי פרדיגמה, והן מציגות מבנה חדשה לאינטראקציות החברתיות שקיימות כיום ברחבי הרשת.

ננסה במאמר שלפניכם לחקור את השינוי הזה, להסביר את התכונות שמאפיינות את הרשתות המבוזרות שצצו בשנים האחרונות, ולאחר מכן נסביר בצורה בהירה כיצד באה לידי ביטוי ההשפעה של אותן רשתות על עולם הרשתות החברתיות המקוונות המסועף שקיים כיום.

היתרונות והאפיונים של הרשתות החברתיות המבוזרות

נעבור כעת על אחדות מהתכונות המרכזיות של הרשתות החברתיות המבוזרות, תוך ניסיון לפשט כמה שיותר מושגים מורכבים מעולם הרשתות המבוזרות ועלם הרשתות החברתיות באופן כללי.

יצירת בעלות של המשתמשים על הנתונים שלהם

הרשתות המבוזרות כיום, מביאות איתן בשורה של ממש באמצעי השליטה בנתונים האישיים של המשתמשים בהם. במקום שנתונים של המשתמש יהיו מאוחסנים בשרתים המרכזיים של החברה, והיא תוכל לעשות בהם שימוש לצרכיה או שהיא תמכור את אותם נתונים ותובנות מאותם נתונים, הרשתות המבוזרות משתמשות בטכנולוגיות של ספרים מבוזרים, דוגמת הבלוקצ'יין. שיטת שמירת מידע זו, יוצרת מרחב בו המשתמשים ברשת החברתית בעלים בצורה כמעט מוחלטת על הנתונים האישיים שלהם. 

בצורה כזו, הם יכולים להחליט כמה מהמידע האישי לשתף, לחשוף או לחלופין להשאיר את כל המידע והפרטים שלהם חסויים מכל עין. בנוסף, הם יכולים אם הם רוצים להרוויח כסף על ידי מתן גישה לפלטפורמות שנוות לנתונים האישיים שלהם, פעולה שלא הייתה ניתנת להיעשות עד היום מכיוון שהמשתמשים ברשתות הלא מבוזרות לא היו בעליו של המידע האישי אותו חשפו למנהלי הרשת החברתית על פי הסכם הפרטיות עליו חתמו כאשר הצטרפו לרשת.

יצירתה של רשת בעלת פרטיות ואבטחה משופרים

ברשתות החברתיות, ישנו יתרון ועדיפות רבה לשמירה על הפרטיות ועל אבטחת המידע בעת בניית אותן רשתות. הסיבה שהרשת הזו מאובטחת יותר היא, מכיוון שנתוני המשתמש מנותבים על פני מספר צמתים בתוך אותה רשת מבוזרת, מה שהופך את אותם נתוני משתמש לפחות חשופים או פגיעים להתקפות של האקרים, פריצות אבטחה וגניבת נתונים. 

ההצפנה עליה עובדת אותה רשת מבוזרת, טכנולוגיית הבלוקצ'יין ועוד מספר תכונות חשובות של הרשתות המבוזרות, יוצרות מרחב בטוח הרבה יותר למשתמשי אותן רשתות. בנוסף לכך, הרשתות המבוזרות נותנות למשתמש את האפשרות הנוחה לתקשר ולבצע אינטראקציות בצורה אנונימית לחלוטין, תוך כינוי בשם בדוי או בצורה לא חשופה אחרת. כך, הרשתות המבוזרות נותנות למשתמשים בהם בעלות אמיתית על הפרטים האישיים שלהם ומעטפת ששומרת את הפרטים שלהם לעצמם, בצורה המתקדמת והחדשנית ביותר.

אפשרות חשיפה לתכנים, והתנגדות הרשתות המבוזרות לצנזורה

חלק מהעקרונות המנחים את הרשתות החברתיות המסורתיות, הם כללי אתיקה, רשימת תכנים מותרים ואסורים לחשיפה, ובאופן כללי אותן רשתות מנטרות בצורה כמעט מוחלטת את סוג התכנים המפורסמים בהם כל העת. כמעט בכל ועד מנהל של רשת חברתית מסורתית כזו או אחרת, קיים גורם שתפקידו הוא לקבוע את מנגנון הצנזורה ומדיניות הפרסום באותה רשת חברתית. מציאות זו, יוצרת מתחים ומחלוקות רבות בקרב המשתמשים באותן רשתות, שכן קשה לעיתים לקבוע האם תוכן חרג באמת מגבולות האתיקה וגבולות חופש המידע והבעת הדעה. ברשתות החברתיות המבוזרות, משתמשים במנגנון ניהול שמובל על ידי הקהילה. מנגנון זה, מאפשר לקהילה עצמה של הרשת החברתית לקבוע באופן קולקטיבי וכוללני את כללי הפרסום באותה רשת. יישום גישה כזו, מסית את מוקד הכוח וההשפעה על צרכני הרשת החברתית ממוקדי הניהול הריכוזיים של הרשת, ומחזיר את אותה יכולת השפעה אל הצרכנים עצמם. 

כך, קיים סיכוי פחות לאשפרות של ניסיונות הנדסת תודעה, הטיה פוליטית או שיווק בצורה לא מודעת של מוצר או שירות. צורת ניהול כזו, עתידה למשוך אליה משתמשים רבים, שכן בעת האחרונה קיים דיון נרחב ברשתות אודות החסרונות של הרשתות החברתיות המסורתיות, בהן היו קיימים מוקדי כוח שהחליטו על מה מותר ומה אסור לפרסם באותה הרשת.

העצמה של קהילות המשתמשים ברשת המבוזרת

בדומה לרעיון שכבר הוצג בפסקה הקודמת, ברשתות החברתיות המבוזרות, עקב העובדה שעיקר הכוח הוא בידיים של המשתמשים עצמם, בין אם בגלל שהם בעליו הבלעדיים של המידע האישי שלהם, ובין אם בגלל שהם יכולים לקבוע את מדיניות הפרסום באותה הרשת, יש למשתמשים השפעה רבה יותר על ניהול הרשת החברתית המבוזרת וקבלת ההחלטות לגביה. מדיניות זו, מעצימה את המשתמשים ויוצרת אוירה נעימה יותר באותן רשתות, שמושכת אליה משתמשים רבים, המרגישים אחריות ומחויבות לאטמוספירה התוך רשתית.

לסיכום

אכן, הרשתות המבוזרות השפיעו בצורה משמעותית על עולם הרשתות החברתיות של היום, והן עוד צפויות לשנות אותן בעוד פנים רבות.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן