השפעה של קריפטו כלכלה

ההשפעה של מטבעות קריפטו על הכלכלה העולמית

נראה שהעיסוק במטבעות הקריפטו מעולם לא היה יותר אינטנסיבי, ושהמטבעות הללו מעולם לא היו יותר פופולריים. בכל מקום אנשים מדברים על מטבעות קריפטו, על השקעות ומסחר, ומה יהיה בעתיד. זה שוק יחסית חדש, אבל מעניין מאוד, וכזה שיכול להשפיע באופן דרמטי על הכלכלה העולמית, ואולי לשנות אותה לחלוטין. דווקא זמנים של משברים כלכליים וחוסר ביטחון במערכות המוכרות והוותיקות הם אלו שבהם יכולים לקרות שינויים, ולכן כדאי לעקוב דווקא עכשיו מה קורה בעולם הקריפטו. אם הנושא מעניין גם אתכם, אבל לא ממש ברור לכם על מה כולם מדברים ואתם קצת מתביישים לשאול, הגעתם למקום הנכון. הכנו כאן עבורכם מדריך בשפה ברורה לקריאה, שיעשה לכם סדר בראש בכל מה שנוגע להשפעת מטבעות הקריפטו על הכלכלה העולמית.

מה זה בכלל מטבע קריפטו?

מטבע קריפטו, או מטבע מבוזר, הוא אמצעי חדש להעביר ערך (למשל: לשלם עבור מגש פיצה) שקיים כ- 15 שנה. בשונה מאמצעי תשלום אחרים שאתם מכירים, הערך של מטבע קריפטו לא נקבע לפי סחורה מסוימת או לפי החלטה של גוף מרכזי כלשהו, אלא על פי ההסכמה של כלל האנשים שסוחרים בו ומשלמים בעזרתו. השם קריפטו מסמל את המילה 'מוצפן' באנגלית, מכיוון שכדי שהמטבע יקבל הסכמה ואמינות הוא חייב להיות מוצפן ומאובטח. 

איך עובדת השיטה?

על כל מטבע קריפטו יש הסכמות ברורות שנוגעות לצורה שבה משתמשים בו, ולכמות המטבעות שיש במחזור. אחרת, המטבע לא יהיה אמין, ואף אחד לא ירצה לסחור בו. הרי אף אחד לא רוצה להחזיק מטבע מסוים אם החבר שלו יכול להנפיק לעצמו אלף יחידות מאותו מטבע. בכסף הרגיל שבו אנו משתמשים הסמכות שמקבלת את ההחלטות הללו היא המדינה, בישראל למשל זהו בנק ישראל. מטבעות קריפטו מבוססים על טכנולוגיות מחשוב מתקדמות, וכיום הם משמשים בעיקר להשקעה. אין הרבה מאוד סחורות ושירותים שאפשר לשלם עבורם במטבע קריפטו, אך עם הזמן גם זה הולך ונהיה אפשרי. בשנת 2017 יצאה הודעה רשמית מטעם ממשלת יפן על התרת השימוש בביטקוין כאמצעי תשלום, מה שהופך את הביטקוין למטבע הקריפטו הראשון שקיבל מעמד חוקי.

מטבעות קריפטו והכלכלה העולמית

מדובר על שאלה עצומה שמעסיקה ומטרידה את כל החוקרים והכלכלנים שקושרים לתחום. הרי יש כאן שחקן חדש לגמרי על המגרש, רובנו לא ממש מכירים אותו, ולא יודעים מהן בדיוק היכולות שלו. בעולם שמרני ומסורתי מאוד שבו הדברים די ברורים, מדובר בהחלט על חידוש מרענן. אז יש כאלה שמתנגדים לו בחריפות, יש כאלה שרואים בו הזדמנות גדולה, אבל מה שבטוח זה שאף אחד לא נשאר אדיש למטבעות הקריפטו ולכניסה שלהם לכלכלה העולמית.

השפעת מטבעות הקריפטו על הגופים הכלכליים הגדולים

בשנת 2008 אירע משבר כלכלי חריף מאוד, אחד הקשים ביותר בהיסטוריה, שנודע כמשבר הסאב פריים. מה שקרה במשבר הזה הוא שארצות הברית התערבה באופן אקטיבי, והזרימה מאות מיליארדים לגופים כמו בנקים וחברות ביטוח כדי למנוע מהם לקרוס. הכלכלה אמנם ניצלה ממכה אנושה, אבל האמון של הציבור במערכות הכלכליות התרסק. האדם הקטן הבין שהכללים שחלים עליו לא חלים על הטייקונים והענקים הכלכליים, וזה אחד הדברים שהביאו לפריצתו של הביטקוין, מטבע הקריפטו הראשון. מכיוון שבמטבע קריפטו כל תיעוד העסקאות גלוי וחשוף חוקי המשחק בעצם שווים, כל מי שסוחר במטבע קריפטו כפוף לאותם הכללים, ולא משנה אם יש לו אחד או אלף. העובדה שיש מערכת אמינה, שקופה, ושוויונית משפיעה מאוד על המערכת הכלכלית העולמית. הבנקים וגופים כלכליים נוספים הבינו שהם חייבים לייצר יותר שקיפות בקבלת ההחלטות על מנת שהלקוחות שלהם לא יינטשו אותם.

השפעת מטבעות הקריפטו על ביצוע עסקאות

עניין נוסף שמטבעות הקריפטו משפיעים עליו באופן דרמטי הוא הקלות של ביצוע עסקאות. כיום נדרש אמון רב והיכרות בין שני צדדים כדי לבצע עסקה כלכלית גדולה. אף אחד לא ישקיע סכומי כסף גדולים בעסקה שהוא לא בטוח מי הצד השני בה, ולא ברור לו אם הוא יקבל תמורה בעד התשלום. הפחד הטבעי של כל איש עסקים הוא שהצד השני פשוט ייעלם. הטכנולוגיה המתקדמת של מטבעות הקריפטו מסייעת לנו להתמודד גם עם המצב הזה. ניתן לתכנת חוזה חכם שבעצם מבצע פעולות באופן אוטומטי על פי מצב שהוגדר לו מראש. החוזים הללו מייתרים למעשה את הצורך בהיכרות אישית ואינטימית עם הצד השני בעסקה, ומאפשרים לבצע עסקאות משמעותיות בכל רחבי העולם בלי חשש מעקיצות ותרמיות. 

השפעת מטבעות הקריפטו על ערך הכסף

אחת הבעיות הכי גדולות של השיטה המוניטרית הנהוגה כיום נוגעת לערך הכסף. כסף רגיל חשוף לפיחות ולתנודות במצבו בגלל הרבה מאוד גורמים: משברים פוליטיים, משברים כלכליים, הנפקת יתר, אירועים סביב העולם, ועוד. לעומת זאת, מטבע קריפטו מונפק בקצב אחיד שלא משתנה ויש ממנו כמות מסוימת, כך שהערך שלו נותר מוחלט. מדובר על שינוי כלכלי משמעותי מאוד, שמייצר אמון רב יותר במטבע גם במצבים לא פשוטים ובמקומות שסובלים מחוסר יציבות מסיבות כאלה ואחרות.

סיכום

אין ספק שמטבעות הקריפטו הם עולם חדש ומרתק שישפיע מאוד על המערכת הכלכלית העולמית שכולנו מכירים. אנו נמצאים כרגע רק בתחילתו של תהליך ארוך שבו עוד חברות, גופים, וממשלות בעולם נחשפים למטבעות הקריפטו ומתחילים להכיר בהם.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן