ההיסטוריה של קריפטו

ההיסטוריה של מטבעות הקריפטו

נראה שקשה לעבור יום שלם בלי לשמוע משהו שקשור למטבעות קריפטו, או בעברית – מטבעות מבוזרים. איפה שלא תסתובבו תשמעו על השקעות, תגובות, תחזיות, ועוד. הנושא תופס הרבה נפח בתקשורת הכלכלית, וגם בין חברים ובשיחות משפחתיות. האמת שזה לא ממש מפתיע. אנו נמצאים בתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית, המחירים עולים, וערך הכסף שלנו נשחק. בתקופה כזו האפשרות להשקיע במטבע אלטרנטיבי, כזה שאף אחד לא יכול להשפיע עליו או לשחק איתו מפתה מאוד. אז אם לא נעים לכם לשאול, או שאתם מתביישים להודות שתכל'ס אין לכם מושג על מה מדברים, הגעתם למקום הנכון. הכנו כאן עבורכם מאמר ברור ונוח לקריאה שיסקור עבורכם את ההיסטוריה של מטבעות הקריפטו. 

אז מה עשינו לפני שהיה כסף?

לפני שנדבר על מטבעות קריפטו, ננסה לחשוב בכלל מהו כסף, ומי מחליט כמה הוא שווה. במהלך ההיסטוריה, לפני שהומצאה השיטה המוניטרית שאנו מכירים כיום ושמבוססת על מטבעות, בני אדם סחרו זה עם זה באמצעות סחר חליפין. אדם אחד היה מביא לחבר שלו 2 עיזים ובתמורה מקבל מהחבר קילו וחצי זיתים. השיטה הזו קצת מסורבלת, כי קשה לבצע המרות, וגם לא ממש נוח להסתובב לכל מקום עם כמויות של סחורה, ולכן עברו לשלם באמצעות מתכות יקרות ונדירות. אדם היה שוקל את הסחורה שלו, ומקבל בתמורה חתיכה קטנה של כסף או של זהב.

השיטה המוניטרית

השיטה המוניטרית הומצאה לפני כ- 2,500 שנה בערך, וגם היא נועדה לייעל תהליכים ולהקל על המסחר. על פי השיטה, גורם רשמי ומוסמך – שליט או מלך כלשהו, לקח חתיכות מתכת וסימן אותן בסימן שלו. הסימן העיד על כך שהמטבע אכן עשוי ממתכת יקרה, ושהוא באמת במשקל המסוים שלו, וכך כולם ידעו מה השווי של המטבע. השכלול האחרון בשיטה הוא ניתוק המטבע מהערך הריאלי שלו. כך למשל, מטבע עתיק מזהב באמת שווה הרבה כסף, אך שטר של מאה דולר לא שווה מאה דולר, הוא בסך הכל נייר מודפס.

מהו מטבע קריפטו?

מטבע קריפטו הוא בעצם אמצעי דיגיטלי שמשמש לתשלום ונוצר באמצעים טכנולוגיים. בשונה ממטבע רגיל, מי שמעניק למטבע את הערך הוא לא בנק או מדינה שעומדים מאחוריו, אלא כלל האנשים שמשתמשים במטבע ומביעים הסכמה לסחור בו. מטבע הקריפטו המוכר והפופולרי ביותר, וזה שגם שווה כיום הכי הרבה, הוא הביטקוין המפורסם.

ההיסטוריה של מטבעות קריפטו

בסוף שנת 2008 פרסם אדם או קבוצת אנשים אנונימיים תחת שם כיסוי יפני מאמר שמתאר את שיטת העבודה של הביטקוין. עד היום לא ברור מיהו או מיהם אותם אנשים, ובשנת 2010 פרש אותו שם אנונימי מהפיתוח של מטבע הביטקוין. בחודש ינואר 2009 המערכת החלה לרוץ, ואותו יפני אנונימי בשם סאטושי נאקומוטו כרה לעצמו 50 ביטקוין. האדם הראשון שזכה לקבל ביטקוין בהעברה הוא מתכנת בשם האל פיני שהיה אחד התומכים הראשונים במיזם. בקיץ 2010 התגלתה פרצת אבטחה במערכת הביטקוין, מה שגרר פגיעה קשה וניצול של הפרצה. התקלה תוקנה, ועד היום זוהי למעשה התקלה המשמעותית היחידה בפרוטוקול. בשנת 2011 היו כמה אתרי אינטרנט חשובים שהודיעו שהם מקבלים תרומות דרך ביטקוין. בשנת 2013 היו אתרים שונים שהחלו לקבל תשלום בביטקוין, וערך המטבע הגיע למאה דולר. בסוף אותה שנה סגר הFBI אתר גדול מאוד למכירת סמים בדארק נט שכל העסקאות בו בוצעו באמצעות ביטקוין, ובאותה שנה הוקם בקנדה כספומט ביטקוין ראשון. ערכו של הביטקוין המשיך לעלות, ובסוף שנת 2017 הוא הגיע לשווי שיא של קרוב ל- 20,000 דולר. שווי הביטקוין המשיך לעלות, ובינואר 2021 הוא היה גבוה מ- 42,000 דולר כאשר שווי השוק של סך מטבעות הקריפטו היה יותר מטריליון דולר. שווי השיא של הביטקוין היה יותר מ- 66,000 דולר, שיא שנקבע בסוף שנת 2021. עם עליית הביטקוין וההצלחה שלו, החלו להופיע מטבעות קריפטו נוספים, מוכרים יותר או פחות.

ההיסטוריה של מטבעות הקריפטו בישראל

עוד לא קיימת ברחבי העולם תפיסה אחידה לגבי מטבעות קריפטו. בחלק מהמדינות רואים במטבעות הקריפטו דבר שקשור לגורמים עברייניים, מה שכמובן הופך אותם לחשודים וללא רצויים. באופן כללי ניתן לומר שברוב המדינות הממסד לא אוהד מטבעות דיגיטליים, אך עם הזמן מתפתחת הכרה בכך שהם כאן כדי להישאר. ההתייחסות הראשונה לעניין בישראל היתה בשנת 2014 שבה הוקם צוות מיוחד שכלל אנשי מקצוע משלל תחומים ועסק בנושא. כיום ישנן הגדרות ברורות של גופים כמו רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, ורשות שוק ההון שקובעות מה ואיך מותר לעשות עם מטבעות קריפטו. 

מה הרעיון מאחורי זה?

ההיסטוריה של המערכת המוניטרית ומטבעות הקריפטו חושפת בפנינו את המטרה של מטבעות הקריפטו, להתמודד עם הכשלים המרכזיים של המערכת המוניטרית. והאמת, מטבעות הקריפטו עושים את זה די טוב. 

  1. זיוף – לאורך ההיסטוריה, וגם בימינו, אפשר לזייף כסף, אך מטבע קריפטו לא ניתן לזיוף.
  1. בעלות על הכסף – כיום אנו מפקידים את הכסף שלנו בבנק, אבל הבנק יכול למעול בנו ונאבד את כספנו. מטבע קריפטו רשום בצורה פומבית וברור למי הוא שייך.

סיכום

אז אחרי שקראתם ולמדתם קצת על ההיסטוריה של הכסף ושל מטבעות הקריפטו, אפשר להמשיך ללמוד על הנושא ואולי אפילו גם להשקיע.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן