סיכונים בהשקעה בקריפטו

הסיכונים בשימוש במטבעות קריפטו

בטח גם לכם יש חבר או בן משפחה שלא מפסיק לדבר איתכם בהתלהבות על קריפטו, ביטקוין, ועוד מילים מסובכות שנראה שרק הוא מבין. כיום, בשנת 2023, השוק הכלכלי העולמי לא נמצא במצב טוב במיוחד, ואין באופק שום דבר שמבשר על שינוי לטובה. גם אנחנו בישראל מרגישים את המצב הקשה על בשרנו. המחירים של כל מוצרי הצריכה והשירותים לא מפסיקים לעלות, ויוקר המחיה שובר כל שיא. בזמנים כאלו הזדמנות אטרקטיבית להשקעה מניבה נשמעת מלהיבה ומעניינת, אבל תמיד חשוב להיזהר ולקחת את הדברים בפרופורציה. כמו בכל תחום, כדאי ללמוד, להכיר, ולדעת היטב מה אתם עושים לפני שאתם משקיעים סכומי כסף גדולים. אז אם אתם כבר מתחילים לחשוב על השקעות בעולם של מטבעות הקריפטו, כדאי שתעצרו רגע ותשקיעו כמה דקות בקריאת המאמר הזה. הכנו לכם כאן רשימה קצרה של סיכונים שטמונים בשימוש במטבעות קריפטו.

הסיכון הראשון – מחירים תנודתיים במיוחד

הסיכון הזה פחות רלוונטי למי שמתכנן השקעה לטווח ארוך בלי לגעת בתיק, אך משמעותי מאוד למי שסוחר באופן תדיר יחסית ושמנסה להכות את השוק. מטבעות קריפטו 'משתוללים' מבחינת ערך, והמחיר שלהם יכול לעלות או לרדת ביותר מ- 10 אחוזים ביום מסחר. לכן בהשקעה למטרות מסחר במטבעות קריפטו יש סיכון רב. מצד שני, כמו שאתם בטח יודעים, כל סיכון הוא גם סיכוי, ואם אפשר להפסיד הרבה כסף אפשר גם להרוויח הרבה כסף, כך שבהתנהלות חכמה ניתן גם להגיע לרווחים גבוהים בעולם מטבעות הקריפטו.

הסיכון השני – השקעה במוצר בראשית הדרך

בעוד שמטבעות קריפטו בודדים כמו הביטקוין נמצאים יחסית הרבה זמן בשוק, והוכיחו במובן מסוים את הערך והיציבות שלהם, רוב מטבעות הקריפטו הם דבר די חדש. אלו נכסים שנמצאים רק בתחילת הדרך וסובלים מבעלות ריכוזית מאוד, נזילות נמוכה יחסית, ומודל עסקי שלא  בהכרח הוכיח את עצמו בשוק. כמובן שהשקעה בדבר שנמצא בתחילת הדרך היא השקעה מסוכנת, מכיוון שיש כאן הימור משמעותי על עתיד השוק הכלכלי העולמי והתפקיד שמטבעות הקריפטו ישחקו בו. שוב, גם כאן לצד הסיכון יש גם סיכוי גדול, דווקא מכיוון שמדובר על דבר שנמצא בתחילת הדרך. חשבו למשל על מישהו שהיה משקיע בגוגל או בווייז בתחילת הדרך. מצד אחד הוא היה יכול להפסיד הרבה כסף, אך בסופו של דבר אלו היו הצלחות ענקיות. אז נכון שהכי קל להיות חכמים בדיעבד, אבל חשוב לזהות הזדמנויות לצד הסיכונים.

הסיכון השלישי – מניפולציות בשוק

למרות שמדובר על שוק פתוח מאוד, בסופו של דבר רוב מטבעות הקריפטו נמצאים בבעלות מוגבלת מאוד של כמה אנשים בודדים בסך הכל. כך זה בביטקוין, והמצב ריכוזי אפילו עוד יותר במטבעות קריפטו אחרים. תוסיפו לעובדה הזו גם את היעדר הפיקוח והרגולציה על שוק מטבעות הקריפטו, ותגיעו למצב די בעייתי. כרישי מטבעות קריפטו יכולים 'לשחק' בשוק כרצונם. אם הם רוצים להוריד את שווי המטבע הם יכולים למכור ממנו כמות גדולה בבת אחת. נכון שסכנת המניפולציות קיימת גם בבורסות המסורתיות והרגילות, אך בעולם של מטבעות הקריפטו הסכנה גדולה עוד יותר. 

הסיכון הרביעי – בעיות משפטיות

המוסדות הממשלתיים והמשפטיים עובדים באיטיות כמו שכולנו יודעים טוב מאוד, והמצב עם מטבעות הקריפטו עוד לא ברור עד הסוף. אמנם בחלק מהמקומות יש כבר תקנות מסוימות והכרזות חוקיות כאלה ואחרות, אבל כלל אין עדיין מדיניות ברורה, בטח שלא הסכמות בין לאומיות על מטבעות הקריפטו. בהנחה שתקנות רגולטוריות או חוקים עתידיים שיעברו יגבילו או יקשו על המסחר המשקיעים במטבעות הקריפטו יהיו בבעיה די גדולה. אם בוחנים את הנושא לעומק צריך להבין שהמוסדות הכלכליים המסורתיים לא ממש אוהבים את שוק מטבעות הקריפטו ולכן הם ינסו להצר את צעדיו. 

הסיכון החמישי – אבטחת מידע והונאות

כמו שאתם בטח יודעים, אי אפשר לאחסן מטבעות קריפטו בחשבון בנק רגיל, ולכן צריך לפתוח ארנק דיגיטלי. גם כאן יש דרכים לדאוג לאבטחה טובה, אך חשוב לדעת שיכולות להיות גם נקודות תורפה בסיפור הזה. כדי להשקיע במטבעות קריפטו ולא רק לאחסן אותם בארנק צריך להכניס אותם לבורסות, וכאן הסיפור של האבטחה עוד יותר מסובך. רוב הבורסות שעוסקות במטבעות הקריפטו נפרצו לפחות פעם אחת, ולמרות שבשנים האחרונות תקני האבטחה השתפרו מאוד, חשוב לדעת שיש עדיין סיכון מסוים. מעבר לעניין האבטחתי, הרבה נוכלים ורמאים מסתובבים בעולם של מטבעות הקריפטו ומחפשים לעקוץ אנשים תמימים שלא ממש מבינים בתחום. חשוב להיכנס לעולם הזה רק אחרי שאתם מכירים אותו היטב, ושעשיתם תחקיר רקע מקיף. בנוסף, יש גם את ההונאות ה'רגילות' שמוכרות לנו כמו ניסיון לעקוץ פרטי מידע אישי או את פרטי הכניסה לארנק הדיגיטלי.

סיכום

לפני שנכנסים להשקיע במטבעות קריפטו חשוב מאוד לזכור שזה תחום מורכב עם לא מעט סיכונים. עם זאת, כמו שכל משקיע מתחיל יודע, בלי סיכון אין גם סיכוי להרוויח. צריך להודות על האמת: זה לא שיש השקעות טובות היום שאין בהן סיכונים בכלל, בכל תחום יש בעיות וסיכונים, ופשוט צריך להכיר אותם. חשוב מאוד שהסיכונים בתחום לא יתריעו וירחיקו אתכם, אלא רק יגרמו לכם ללמוד יותר ולהיות מודעים בדיוק לכל מה שקורה. בסופו של דבר, אם תהיו מודעים ותכירו, תוכלו להתגבר על רוב הסיכונים.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן