מעמד משפטי קריפטו

המעמד המשפטי של מטבעות קריפטו במדינות שונות  

בישראל המעמד המשפטי של מטבעות קריפטו הוא שהם מוגדרים כנכסים וחלה עליהם הוראות המס החלות על נכס לרבות מס רווחי הון. לפעמים מס הם יחויבו במס הכנסה פירותי כאשר מדובר בפעילות עסקית. רשות המיסים הגדירה לצורכי מיסוי בישראל את המטבעות הקריפטו כנכס לא מוחשי במאמר זה נדון במעמד המשפטי של מטבעות הקריפטו במדינות שונות בעולם.

מבט כללי 

ברוב מדינות העולם מטבעות הקריפטו אינם מוגדרים כמטבע ואינם זוכים למקום לגיטימי בכלכלה. הביזור  המאפיין את הבלוקצ'ין מעלה את החשש בקרב מדינות רבות בעולם לשימוש במטבעות ובמכסים הדיגיטליים למטרות לא חוקיות דוגמת הלבנת הון והתחמקות ממס. מלבד נושא השקיפות וחוסר המועדות לעסקאות הנעשות במטבעת דיגיטליים קיימת דאגה לגבי בזבוז האנרגיה שכריית המטבעות אחראית לה כחלק מתהליך הייצור.

קריפטו בצפון אמריקה

בארה״ב  ה-RSI מס ההכנסה של ארה"ב מתייחס למטבעות  דיגיטליים בתור ״רכוש״ במובן המשפטי והמשמעות של הדבר הוא שהשקעות בקריפטו חייבות במס רווח הון. מדובר על מיסוי או עבור רווח לטווח קצר או עבור רווח לטווח ארוך בהתאם לאורך התקופה שבה היו ברשות המשקיע מטבעות הקריפטו טרם מימוש הרווחים.

בארצות הברית, משקיעים עשויים לשלם מס בשיעור שעשוי להגיע לעד 37% על רווחי הון לטווח הקצר, ועד 20% על הרווחים לטווח הארוך (נכסי קריפטו המוחזקים למעלה משנה)

בקנדה מטבעות קריפטו מוגדרים כסחורה הכפופה בהתאם לחוק הקנדי או למס הכנסה עסקי או לחילופין למס רווח הון כאשר מרוויחים וכהפסד עסקי וכהפסד הון כאשר מפסידים.

מטבעות דיגיטליים באירופה

בהולנד הרשויות ההולנדית מתייחסת למטבעת קריפטו כאל פריטים בסחר חליפין. סיווג זה נחשב לליברלי במיוחד מכיוון שהוא אינו מחייב את בעלי ומשתמשי הקריפטו במדינה לקבל רישיון לפעולותיהם או להתאים עצמם לאי אלו תקנות. נכסים של משתמשי קריפטו בהולנד מחויבים במסים בהתאם לשיעורי מס ההכנסה לאותם השימושים.

בגרמניה מטבעות קריפטו אינן ממוסוות במס ערך מוסף. סוחרים קטנים בקריפטו עד לערך של 800 אירו פטורים ממס רווחי הון. רווח של מעל סכום זה מחיל שיעור מס אחיד של 25% על הרווחים. אם במהלך שנת המס שהסתיימה הרווחתם כסף רק  עקב החזקה של מטבעות קריפטו ולא כתוצאה מביצוע עסקאות, לא תחויבו עליהם במסים בגרמניה.

הממלכה המאוחדת

הרשויות בבריטניה ביטלו את המע״מ שהיה על מטבעות דיגיטליים ב-2014 ורוב העסקות במטבעות דיגיטליים חופשיות מהמיסים הללו בממלכה המאוחדת. משרד האוצר שם מגדיר כעת את מטבעות הקריפטו כנכס, ולא כמטבע מהבחינה המשפטית. המשמעות היא שקריפטו יחויב במס  לרבות מס הכנסה ומס רווח הון, בהתאם לנסיבות. הרגולציה הבריטית דומה כיום בהיבט זה לזו הישראלית ואם אתם סוחרים מקצועיים אתם תחויבו במס הכנסה ואילו משקיעים "קטנים" יחויבו במס על רווחי הון. כריית מטבעות מוגדרת בתור חלק מהפעילות העסקית וחייבת באנגליה במס חברות של 20%.

מקלט מס ושמו פורטוגל

פורטוגל נחשבת בעיני רבים למקלט מס הקריפטו של אירופה. מאז שנת 2018, כל ההכנסות של אדם פרטי ממכירת קריפטו למעשה פטורות ממס בפורטוגל. הכנסה ממסחר בקריפטו אינה נחשבת להכנסה מהשקעה וכל עסקה פרטית במטבעות דיגיטליים פטורה ממס. יש לציין כי גופים וחברות המספקים שירותים הקשורים לקריפטו, כבעל מקצוע או כעסק, מחויבים במס רווחי הון בשיעורים משתנים.

מדינת האי של מלטה

עוד מדינה אירופאית שקורצת למשקיעי קריפטו רבים בזכות תנאי המיסוי שלה, היא מלטה. רשויות האי מכירות במטבעות מבוזרים כ"יחידת חשבון, אמצעי חליפין או מאגר ערך". הגדרה זו מזכה את בעלי המטבעות בפטור ממס רווחי הון על הקריפטו בטווח הארוך. עסקאות בקריפטו נחשבות במלטה למסחר במניות ושיעור מס הכנסה לעסקים יכול להגיע למעלה מ30%. למרות זאת ישנן ישנם פתחים נוספים במערכת המס המקומית המאפשרים להפחית את המס למינימלי בהתאם לכמות הרווחים ובהתאם לסטטוס התושבות.

היתרונות של פורטו ריקו 

באופן דומה לתפקיד שמשמשת פורטוגל עבור קהילת הביטקוין האירופית פורטוריקו עושה זאת עם ארצות הברית. פורטו ריקו היא מדינת חסות של ארצות הברית והדבר מאפשר לה לקבוע את חוקי המס שלה בעצמה. בפורטו ריקו נכסים דיגיטליים שנרכשו על ידי תושבים פורטו-ריקנים הינם פטורים לגמרי ממס רווחי הון. 

שיעור המס על הקריפטו למעשה נקבע בהתאם למועד הרכישה של המטבע. תושב ארצות הברית שבבעלותו מטבעות קריפטו שנרכשו לפני המעבר לפורטוריקו יצטרך לשלם עליהם מס בכפוף לחוקים האמריקאים. אך כל הרווחים ממטבעות ועסקאות שנרכשו לאחר קבלת התושבות המקומית תהיה פטורה לחלוטין ממס רווחי הון. על מנת לזכות בהקלות המס שמציעה הטריטוריה האמריקאית יש צורך לשהות באי לפחות 183 ימים בשנה.

המהפכה של אל סלבדור

בספטמבר 2021 הפכה אל סלבדור למדינה הראשונה בעולם שאימצה את הביטקוין כמטבע רשמי לצד הדולר האמריקאי. הצעד לא הניב עד כה את התקוות הגדולות שתלו בו. בינואר 2022 פרסמה קרן המטבע הבינלאומי דוח בו היא המליצה לממשלת אל סלבדור לנטוש את אימוץ הביטקוין כמטבע חוקי. רבים נטעו תקוות כי הביטקוין יציל את הכלכלה המקומית אך כיום נראה שהמיזם נכשל ומעט אף אחד לא משתמש בבביטקוין במדינה.

המקלט האסייתי – סינגפור

בסינגפור אין מס על רווחי הון ולכן סינגפור הפכה לביתן של בורסות וזירות מסחר בקריפטו. המדיניות הסינגפורית היא שכל עסקה במטבע קריפטו, לרבות מכירה ומסחר אינן מחויבות במס. מס הכנסה מוטל על עסקים שמקבלים מטבעות דיגיטליים בתור תשלום. גם על חברות שמספקות שירותים בתחומי הליבה של הקריפטו מחויבות אם שירות הליבה של חברה במס הכנסה.

מטבעות קריפטו לא נחשבים כמטבע וגם לא כסחורה בסינגפור, אלא  מוגדרות כרכוש בלתי מוחשי. תשלום באמצעות מטבעות קריפטו גם על שירותים וסחורות  נחשב מבחינה חוקי לסחר חליפין הפטור ממס

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן