מטבע דיגיטלי קרדנו

כל מה שאתם צריכים לדעת על המטבע קרדנו (ADA)

מטבע הקרדנו, מסקרן משקיעים רבים בתחום הקריפטו ברחבי העולם, ולפני השקעה בו, כמו בכל השקעה במטבע קריפטו, או אפילו השקעה במניית חברה רגילה, יש לבחון את סיכויי ההצלחה שלו. האם הוא אכן יתחרה באתריום? האם הוא משפר את העברות הכספים ברשת הבלוקצ'יין? איזו בשורה הוא מביא איתו? על כל השאלות הללו, ועוד, בסקירת המטבע הקרובה.

מהו בעצם מטבע קריפטו?

עולם הקריפטו שונה מאוד מעולם המטבעות הרגיל שאנחנו מכירים, ולא רק בגלל העובדה שערכו לא נקבע על פי החלטה של ממשלה או גוף מסוים, בדרך כלל ממשלתי, אלא בשל העובדה שמטרתו של מטבע הקריפטו היא לא רק העברת ערך מאדם לאדם, אלא יש מאחורי כל מטבע, פרויקט שלם. בדרך כלל הוא יגיע כדי לפתור בעיה מסוימת, שכרגע קיימת בשוק הבלוקצ'יין. סקירת מטבעות בדרך כלל תתאפיין בין השאר, גם בהערכת הסיכוי של הפרויקט להצליח בעתיד.

מה הוא הקרדנו?

קרדנו (ADA)  היא בעצם פלטפורמה, די חדשה, היא נוצרה ב2015, שנועדה למפתחים, ומציעה עזרה בקידום פיתוח אפליקציות מבוזרות וחוזים חכמים. היא מתבססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ושונה ממטבעות אחרים בכך שנעשה בה שימוש בעקרונות מתמטיים, בגרעין שלו, מה שנקרא, מנגנון הקונצנזוס שלו, ועיצוב ייחודי רב שכבתי, בכך הוא מתבלט מרשתות אחרות.

מה זה אומר תכל'ס?

כמו רבים מהמטבעות הקריפטוגרפיים, גם הוא מטבע דיגיטלי, אפשר לצבור ערך וגם לשלוח או לקבל בו כספים. המטבע עצמו נקרא ADA והוא פועל על רשת בלוקצ'יין שנקראת Cardano, שהיא כאמור ייחודית מסוגה, ונבנה על ידי מומחים בתחומי ההנדסה וההצפנה. היתרון המרכזי שלה בשכבות הרבות בו היא בנויה, הוא היכולת לקבל ולשלוח כסף בעלות מינימלית, באופן כמעט מידי. בנוסף, היא מאפשרת בניית חוזים ופרוטוקולים חכמים, כלי שחשוב גם הוא לעולם העסקי והפיננסי.

איזה בעיות הוא בא לפתור? ומה הפתרון שלו לבעיות הללו?

  • אבטחה – אחת הבעיות הגדולות במטבעות הקריפטוגרפים היא החשש מתקיפת האקרים שיצליחו לחדור למערך האבטחה ואף לארנקי המשקיעים. בכך גם לקבל גישה לכספם, ואף יותר מזה, למידע, לחוזים ולפרוטוקולים שעוברים בעולם העסקי לטכנולוגיית הבלוקצ'יין. הקרדנו מספק בלוקצ'יין מאוד מאובטח בגלל השימוש במתמטיקה, וכך יהיה פחות מועד למתקפות עליו.
  • הפרדה בין פעולות – הקרדו יתמודד עם בעיה נוספת ברשתות אחרות, בהן הפעולות החשבונאיות, תלויות בפעולות המחשוב. הפרדה ביניהם תייעל ותאיץ את העבודה וגם כמובן תסייע בפן האבטחתי.
  • מנגנון מאובטח לבעלי אסימון קרדאנו – ערך מוסף חשוב מאוד לאבטחת הרשת, שלא קיים בהכרח ברשתות אחרות.

אז איך זה בנוי?

הרשת בנויה בעצם משתי שכבות שונות, שכבה אחת נקראת CSL והיא בעצם היחידה החשבונאית, שם המשקיעים שיש להם אסימונים יכולים לשלוח וגם לקבל ADA, כשהעלויות של ההעברות הללו נמוכות מאוד, ברמת המינימום. שכבה נוספת היא שכבת ה CCL שהיא שכבת החישוב, כפי שאתם רואים, יש הפרדה בין השכבות. זה בעצם הגרעין של הבלוקצ'יין עליו מוחזק המטבע, יש שם קבוצת פרוטוקולים, שדרכם ניתן לבצע ניהול של חוזים, ליצור אבטחה מתאימה, וגם ליצור פונקציות מתקדמות אחרות, במקרה הצורך.

מי יצר את הקרדנו?

צ'רלס הוסקינסון, שהיה אחד ממייסדי האתריום, הרגיש שיש צורך בבלוקצ'יין שיאפשר הרחבה. הוא יצר שותפות עם עובד אחר באתריום, שרצה ליצור פלטפורמה יותר איכותית של חוזים חכמים בבלוקצ'יין, ששמו ג'רמי ווד. יחד הם יסדו את הקרדנו.

במה תכל'ס הוא נבדל מפרויקטים אחרים?

הקרדנו עובד על פי שיטה אחרת, שהיא הוכחת החזקה (Proof of Stake, POS ). לעומת זאת בפרויקטים אחרים משתמשים בהוכחת עבודה לשם כרייה. הכרייה בשיטה הזאת היא יעילה וירוקה הרבה יותר, וזו אחת הביקורות על פרויקטים כגון הביטקוין. צריך לומר שמדובר בפרויקט שעוד מתגלגל, אבל בסופו תהיה זכות הצבעה למחזיקים במטבע, שהם אלו שגם ישפיעו על כל הפיתוחים העתידיים שלו. הכוונה היא שכאשר מוצע איזה שהוא שינוי, הם יכולים ב- ADA שלהם להצביע על השינוי.

מה הרצון לעתיד?

הכוונה של המפתחים היא שבעתיד מפתחים ישתמשו בו כדי ליצור יישומים או חוזים שפועלים על פיו, על פי ה- ADA . המשמעות היא שאלו שאין להם מטבע קרדנו, לא יוכלו לבצע את החוזים הללו.

מה היתרונות שלו?

  • הפחתת עלויות כרייה ואנרגיה – העובדה שהשימוש בו נעשה בProof of Stake גורמת לעלויות כרייה נמוכות הרבה יותר וכן השימוש באנרגיה קטן הרבה יותר
  • הגברת המהירות – בקרדנו יש שימוש במנגנונים טכנולוגיים שונים, ובהם ה Sharding וכמובן ה Proof of Stake, שכבר הוזכר, שמסייעים מאוד בהגברת מהירות הרשת, ובעיקר מסייעים בניהול ויצירת יכולות ביצוע של חוזים חכמים.
  • השקעה אקדמית – לקרדנו יש טיפוח רב של הסביבה ושל המערכת, אך לצד זה גם הושקע מחקר אקדמאי רב לטובת הפרויקט, דבר חשוב שמראה על רצינות.

מה החסרונות?

  • פורמליות – דווקא הליווי האקדמי שנזכר לעיל, מהווה גם חיסרון משום שישנם קווים מנחים ברורים לגבי אופן הכתיבה של הקוד של הקרדנו, למרות שהוא מפותח בקוד פתוח. כלומר, התהליך יצר תחושה פורמלית ומאוד אדוקה שלעיתים מרתיעה מפתחים שאוהבים את המרחב שלהם ואת היכולת לשנות.
  • הוסקינסון כדמות בעייתית – ברגע שיש מייסד אחד משמעותי לפרויקט, גם אם יש אתו עוד מישהו, בסוף זה כבר מהווה חיסרון במובן של הביזור של הפרויקט. בנוסף, הוא ספג ביקורות שליליות מעמיתיו באתריום וממקומות נוספים.
  • ריכוזיות – טכנולגיית הProof of Stake לדעת רבים מעודדת ריכוזיות אחרי כמה שנים, משום שישנו תמיד יתרון לניסיונות הראשונים, שנשמר לאורך ההתפתחות. כך יכול להיות כאן פתח לתמריץ לרמאים מסוגים שונים, בעניין זה.

לסיכום, מדובר בפרויקט שאפתי מאוד, וכמו כל עולם הקריפטו, מומלץ להתייחס אליו מאוד בזהירות. כמו כל סקירת מטבעות, מומלץ לעיין לפני במטבעות שונים לשמוע עצות ממומחים, ואף פעם לא לשים את כל כספכם במטבע אחד, ובטח שלו בארנק אחד. זכרו, שלעיתים מה שנראה כהבטחה גדולה, יכול להסתיים במפח נפש גדול.

אהבת? מוזמן לשתף.

אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו
ולהתחיל לקחת חלק בעולם החדש!

יש לנו פודקאסט חדש!

מוזמנים להכנס לעמוד הפודקאסט החדש שלנו או להאזין לפרקים החדשים בכל אחת מהפלטפורמות

הרשם כאן וקבל את הסקירות השבועיות, תוכן וערך על בסיס יום-יומי ישירות לתיבת המייל שלך!

דילוג לתוכן